500 postings: een eerste jubileum
Met dit blog heb ik een kleine mijlpaal bereikt: 500 postings. Sinds november 2006 heb ik vijf keer per week allerlei films, artikelen, tips, grappen en foto's, serieus en vaak minder serieus, rond en over het verkoopvak jullie kant op geslingerd. Twee keer met je ogen knipperen en we zijn bijna twee jaar verder. En ik ben pas net begonnen.
Jullie zijn een trouw publiek, want op de twee plekken waar dit blog is te lezen trek ik samen een paar honderd bezoekers per dag. Bedankt daarvoor.
Maar wat vinden jullie er eigenlijk van? Stuur me een e-mail, of laat een reactie achter voor input om de komende 500 postings nog beter / scherper / informatiever / grappiger / makkelijker / inspirerender te maken.
Zes keer top 5
Als 500ste posting lijkt het mij een goed idee om terug te kijken. Ik heb in een aantal categorieën mijn eigen top 5 samengesteld van het beste wat volgens mij is langs gekomen. Dus, zonder verder geneuzel, mijn eigen best-off van 500x Het professionele verkoopvak.
Top 5 Artikelen verschenen op mijn blog
5: De zeven overeenkomsten tussen pokeren en verkopen
Al voor de grote hausse van de pokergekte speelde ik een graag een potje poker. Als je al wat langer speelt ga je steeds meer de overeenkomsten zien tussen dit kaartspelletje en ons nobele commerciële vak. In dit artikel heb ik er zeven voor je samengevat.
4. Op zoek naar nieuw commercieel talent
Zelfs nu ik enkele jaren ondernemer ben, kan ik het niet laten om de banen-advertenties te blijven lezen. En die worden steeds talrijker. Het is interessant om de alinea's "Wij vragen" en "Wij bieden" te vergelijken. De laatste categorie stemt vaak niet tot veel opwinding.
3. Er valt veel te weinig te vieren
Ik stel voor dat we ook in de saleswereld wat vaker elkaar schouderklopjes geven. We vieren veel te weinig. Mag ik een voorzetje geven voor een aantal awards die we kunnen uitreiken?
2. Wat mag je van een verkooptrainer verwachten?
Wat mag je van een verkooptrainer verwachten als je bij hem of haar een training gaat volgen? Ik heb een aantal richtlijnen voor jullie opgesteld, die essentieel zijn voor alle verkooptrainers die hun commerciële vakgenoten het vak willen leren.
1. De tien meest irriterende verkooplingo
Lulkoek, slecht Nederlands, misleidend of domweg onorigineel. Dat is het taalgebruik van sommige verkopers en marketeers die ik tegenkom in mijn werk. Ik heb mijn persoonlijke top 10 samengesteld van meest irriterende verkoop- en marketinglingo’s waar we zo snel mogelijk van af moeten.
Top 5 Leukste fragmenten uit speelfilms over het verkoopvak
5. Onderhandelen met een pandjeshuis
Uit de film Lucky You, een goede les voor iedereen die een product probeert te positioneren.
4. De Dominator X-1
De man van het jonge stel uit de film Ruthless People werkt als verkoper in een HiFi winkel. De twee leuke scènes in de winkel heb ik voor jullie achter elkaar gezet.
3. Doe maar 50 piek
De hoofdpersoon in de film High Fidelity is de eigenaar van een platenwinkel en hij krijgt een telefoontje van een vrouw die een verzameling platen te koop heeft.
2. De ober uit La Vita è bella
Ober Guido uit de film La Vita è bella kan een late gast precies kan laten bestellen wat hij wil.
1. Als verkoper moet je koperen ballen hebben
Glengarry Glen Ross is voor mij de ultieme film over een hardselling omgeving, waarin de verkopers met slechte leads toch zoveel mogelijk moeten verkopen. De winnaar krijgt een Cadillac, de verliezer wordt ontslagen. Voor hoe het niet moet?
Top 5 beste tips voor salesprofessionals
5. Kunnen ze ons niet iets vaker lastigvallen?
Wees blij als je in de toekomst vaker telefoontjes krijgt van verkopers. Het is de ideale kans om zelf afspraken te maken.
4. De nachtmerrie concurrent
Voor een salesteam binnen een bedrijf is het begrip van de nachtmerrie concurrent een interessante case, die intern de boel weer goed op scherp kan zetten.
3. Sharp dressed salesman
Wat is de ideale outfit voor een commerciële professional? Hoe strak, modebewust, eigenzinnig, degelijk of conformerend moet je je eigenlijk kleden?
2. Nut en noodzaak van netwerken
Netwerken is ook een persoonlijke vaardigheid, die door iedereen is te leren. Netwerken is vooral durven investeren, de eerste stap zetten en mensen vertrouwen geven.
1. Ik wil de beste worden
Je voelt dat je nog veel beter kunt worden in het commerciële vak. Ik geef een aantal tips om jezelf blijvend te ontwikkelen en de beste commerciële professional te worden binnen je branche.
Top 5 Beste commercials en campagnes
5. Incompetente collega's is een pleonasme
Werken in een projectteam gevuld met alleen maar verse juniors, uitgebluste seniors of wezenloze stafmedewerkers. Het gevoel dat je op kantoor zelf met een stel apen. Een reeks commercials van careerbuilder.com speelt in op dit zelfde gevoel.
4. Mooie plaatjes in je commercial
Je bent een reus van een bedrijf bent en je wil toch reclame maken. Dan maak je een serie commercials met mooie beelden en ontroerende momentjes.
3. The battle of the sexes
Een mooie commercial van de Mail on Sunday. De strijd tussen mannen en vrouwen, uitgebeeld op een waar slagveld.
2. De beste 1 april grap
Een geweldige hoeveelheid 1 april-grappen zijn er gemaakt door de jaren heen. De leukste vind ik deze spot voor de BBC. Briljant gemaakt.
1. En wat doen we met het geld?
Soms wil je je collega's tot de orde roepen, het beestje bij de naam noemen, schelden, tieren. Maar uiteraard blijf je in de praktijk beschaaft en correct. Geniet van een commercial van Bud Light.
Top 5 Leukste anekdotes over sales
5. Check, check, dubbelcheck
Hierbij een verhaal uit eigen doos, wat iedereen die lang genoeg als commerciële professional werkt een keer zal overkomen in een of andere vorm.
4. May Eye Introduus Mieself
Een hardwerkende ondernemer die samen met zijn vrouw een goedlopend bedrijf runt is bezig om de bakens te verzetten. De eerste contacten met een nieuwe leverancier zijn tot stand gekomen op een beurs, waar het Amerikaanse bedrijf een stand had. Maar ja, je Engels is wat roestig.
3. Ultieme tijdsdruk tijdens onderhandelen
Bij onderhandelen spelen natuurlijk altijd een hoop factoren een rol. Een van de belangrijkste zaken die de druk bij een andere partij kunnen opvoeren is tijd.
2. Cultuurverschillen
Verkopers met internationale ervaring weten er alles van. De cultuurverschillen met andere landen kunnen soms komische maar ook pijnlijke situaties opleveren. Het vraagt goede voorbereiding om je aan te kunnen passen aan de lokale gebruiken.
1. Links, rechts en een in het midden
Als sales manager van een Nederlandse vestiging werd ik vaak uitgezonden naar Duitse beurzen, omdat een flink deel van onze klantenkring deze beurzen ook bezocht. Alleen die vrouw van die directeur daar was een echte feeks.
Top 5 Guerrilla, marketing en virals
5. Netwerkborrel from Hell
Voor het online netwerk Flametree is een meesterlijke viral gemaakt. Twee boys van Jiskefet beelden de netwerkborrel from hell uit.
4. Mooie teksten op billboards
Op het gebied van onverwacht je doelgroep confronteren met mooie teksten heb ik een verzameling mooie teksten gemaakt.
3. Doe de echte concentratietest
Het witte teams speelt een aantal maal de bal over, maar hoe vaak? Om het moeilijk te maken loopt er ook een team in zwarte shirtjes rond. Een viral van een Engelse fietsorganisatie.
2. 24
Voor het videospel "24", afgeleid van de televisieserie , is voor de promotie een zeer strakke campagne bedacht. Interactief, origineel en erg succesvol. Geniet van de briefing.
1. Zal het mixen?
Een duffe directeur van een bedrijf wat dure mixers verkoopt, heeft een lumineus idee. We gaan filmpjes maken waarin we alles wat we kunnen vinden in onze mixer gooien. Bijvoorbeeld een iPod.
Ten slotte
Zo. Een kleine selectie uit 500 postings. Op naar meer en beter. Ik blijf zoeken, schrijven en publiceren voor jullie.
Elke salesprofessional heeft nu eenmaal ook zijn dagelijkse portie licht verteerbare kost nodig.
2 opmerkingen:
Gefeliciteerd Harro!
Inderdaad een mooie verzameling vermakelijke posts.
Ik vraag me wel eens af waar je al die filmpjes toch weer steeds weet te vinden.
Het blijft elke keer genieten, dus ga door, zou ik zeggen.
groet, Rikkert
Noem het maar een kleine mijlpaal...
Vooral doorgaan en niets veranderen. Je hebt een unieke blog in NL.
Arno
Een reactie posten