16 oktober 2007

Kunnen ze ons niet iets vaker lastigvallen?

Telemarketing. Er is de laatste maanden weer veel om te doen. Natuurlijk hebben jullie allemaal al jullie privénummer laten registreren bij infofilter. Behalve als je natuurlijk die bijklussende studenten het vuur aan de schenen wilt leggen met een tegenscript of andere flauwe geintjes.

Maar de politiek vindt dit niet genoeg. Er komt strenge wetgeving voor de hele sector.

Ik vind het jammer. Niet omdat ik een groot fan ben om tijdens het roeren in de pastasaus een telefoontje te krijgen. Maar om zakelijk niet meer te worden lastig gevallen. Dat is namelijk een grote kans. Een kans om zelf afspraken te maken.

Langs sturen

Ik krijg gemiddeld 5 telefoontjes per week van bedrijven die mij proberen kopieermachines, advertenties, ondersteunend personeel of andere zakelijke diensten te verkopen. Meestal zijn het zeer onervaren of ongeïnspireerde verkopers die het telefoontje maken. Ik luister geduldig de minuut durende riedel uit om te wachten op de vraag: "Kunnen we een keer iemand langs sturen om hier over te praten?" Of een andere gesloten vraag die hier op lijkt. Tot verrassing van de cold caller antwoord ik steevast met: "Ja, graag!"

Maar dat is natuurlijk niet mijn hele antwoord. Nadat de beller van zijn of haar blijdschap is bekomen vervolg ik rustig met: "U mag langskomen, maar dan wil ik ook een afspraak maken met uw sales manager om te praten over hoe ik uw verkoopvaardigheden kan aanscherpen." Voor wat, hoort wat. Quid pro quo.

Afspraken
Het is niet alleen telemarketeertje pesten door dit te vragen. Ik maak daadwerkelijk afspraken of krijg de naam van de afdelingschef, salesmanager of directeur. Van elke vijf telefoontjes die ik krijg, zet ik er zelf één om in een afspraak. Dat is nog eens een mooie conversieratio. En ja, ik heb er klanten aan overgehouden. Goede klanten. Natuurlijk ontvang je ook vaker verkopers van andere bedrijven, maar dat heb ik er graag voor over.

Ik kan ieder bedrijf wat generieke producten of diensten levert aanraden om in het vervolg alle telefoontjes van cold callers door te verbinden met de verkoopafdeling. Het is een mooie kans om zelf afspraken te maken. Dus begin maar vast te juichen als de telefoon weer eens gaat.

3 opmerkingen:

Arno Diepeveen zei

Briljant! Reversed cold calling is dat. Prachtig artikel!

Arno

Harro zei

Dank je Arno, het zijn ook altijd leuke gesprekken op deze manier...

gr
harro

Marco zei

dat is een hele goeie.