17 maart 2008

Op zoek naar nieuw commercieel talent

Krapte op de arbeidsmarkt. Muziek in de oren voor de commerciële professional die een stap wil maken richting meer geld, uitdaging of verantwoordelijkheid. Nu is solliciteren naar een nieuwe baan voor meer poen meestal niet de meest geweldige stap die je kan maken in je carrière. Net als een nieuwe auto, waarbij de nieuwheidsgeur na een week of zes is verdwenen, zal het opgehoogde loonstrookje ook alleen maar de eerste maand je extra motivatie geven.

Ik ben altijd op zoek geweest naar een commerciële baan in een boeiende markt, waarbij iets moest worden opgebouwd of waar ik snel kon leren. Het bijbehorende geld volgde dan automatisch als ik succesvol was. Toch moest men niet aankomen met peanuts, als men een baan aanbood.

Advertenties
Zelfs nu ik enkele jaren ondernemer ben, kan ik het niet laten om de banen-advertenties te blijven lezen. En die worden steeds talrijker. Het is interessant om de alinea's "Wij vragen" en "Wij bieden" te vergelijken. Meer dan eens staat er onder het vraagkopje een waslijst aan eigenschappen, skills en motivaties-eisen:

  • Wij zoeken een schaap met vijf poten (standaard 's-avonds overwerken wegens onderbezetting)
  • Relevante marktervaring (nu werkzaam bij onze grootste concurrent, zonder concurrentiebeding en alle grote klanten kunnen meenemen)
  • Een natuurlijk leider (begeleiden van stagelopers, studenten en newbies in je vrije tijd)
  • Met de ambitie om de markt te willen veroveren (elke dag 4 uur cold callen)
  • Bereidheid te willen reizen (Formule 1-hotels, here I come)
  • Goede onderhandelaar (je komt te werken in een prijsvechtersmarkt, zonder enige USP)
En daarna komen de paar treurige regels over "Wat wij bieden". Meestal komt men niet verder dan:
  • Een marktconform salaris (we betalen je geen cent extra)
  • Uitdagende variabele beloning (targets onhaalbaar)
  • Auto van de zaak (afdankertje uit de pool)
Welke goede salesman wordt hier nou opgewonden van? Het is niet zo gek dat steeds meer salesmensen uit netwerken of via headhunters worden gescout of soms rechtstreeks worden gekocht met een grote zak geld. Maar als je wilt adverteren, begin dan met een echt goede advertentie, waarin je bedrijf zich weet te verkopen. Investeer daar als bedrijf eens een extra dag tijd in, in plaats van de standaard alinea's van je bemiddelingsbureau over te nemen. Goede mensen werven is ook een vak.

1 opmerking:

Bas van de Haterd zei

Iedereen die termen als marktconform in een advertentie zet moet hoe dan ook direct worden ontheven van zijn taken.

Ten eerste ken ik geen organisatie die weet wat marktconform is. Marktconform is namelijk de mediaan, één waarneming (onderzoekstechnisch gezien). Dus dat kan niet. Ook heb ik ernstig mijn twijfels of men wel weet waar die waarneming zelfs maar in de buurt zit, want meestal kijkt men in de branche (en laat sales nu branche overstijgend zijn).

Ten tweede zegt het helemaal niets. Als je als organisatie niet de ballen hebt te zeggen hoeveel het gaat verdienen (ondanks dat elk onderzoek uitwijst dat sollicitanten dat willen weten, dat in Engeland 85% van de kandidaten niet solliciteert als je geen salaris geeft), zeg dan gewoon niets.