12 februari 2008

Er valt veel te weinig te vieren

Deze week is de enige "beste sales" van iets verkiezing in Nederland. Het zijn de verkiezing van Key Account Manager en Commercieel Manager van het jaar. A.s. donderdag worden deze prijzen uitgereikt.

Meer dan dat is er blijkbaar niet te vieren in salesland.
In tegenstelling tot de reclamewereld. Daar vieren ze elke dag wel wat. Een aantal maanden geleden zat er bij de Adformatie (het wekelijkse magazine van de reclamewereld) een vette bijlage met een tientallen pagina's dik overzicht van alle prijzen die dat jaar waren uitgedeeld. Als je lang genoeg in die business werkt, win je altijd wel wat. En heerlijk hoor, elkaar schouderklopjes geven.

Ik stel voor dat we ook in de saleswereld wat vaker elkaar schouderklopjes geven. We vieren veel te weinig. Mag ik een voorzetje geven voor een aantal awards die we kunnen uitreiken? Telemarketeer van het jaar, opdracht van het jaar (in 10 categorieën: grootste, mooiste, meeste aanzien, internationaliste enzovoort), mooiste vraag, beste tegenwerp hantering, scherpste afsluiting, beste account plan, grootste groei (in honderd marktgebieden), meest indrukwekkende carrièrestap, meest inspirerende salespresentatie, salestrainer van het jaar, beste peptalk, leuke salesanekdote, meest indrukwekkende inhaalmanoeuvre van een verkoper die te laat was voor een afspraak. Enfin, you get the picture.

Afgelopen donderdag werd de vakjury prijs van de dagbladadvertentie van het jaar bekend gemaakt. Ik ben het van harte met de jury eens, met deze schiterende advertentie van een terugroepactie van VW. De publieksprijs moet nog bekend worden gemaakt. Kijk hier naar alle genomineerden. Stemmen kan je ook nog.


Geen opmerkingen: