14 maart 2007

In de voetsporen van Sir Richard

Een aantal weken geleden sprak ik tijdens een netwerkavond, waar ik zelf een workshop had gegeven, met twee jonge ondernemers. Beide hebben een sales en marketing achtergrond, met het gevoel dat ze toch zelf ook een mooi bedrijf kunnen opzetten. Na enkele weken hebben ze inderdaad een even prachtig als eenvoudig idee bedacht. Het opzetten van een gratis postdienst, waarbij de achterkant van de envelop wordt gebruikt als reclameruimte.

Dit verhaal deed me denken aan de filosofie en marketingaanpak van Richard Branson, de oprichter van Virgin. Voor elk nieuw bedrijf wat hij start onder de Virgin vlag gaat hij altijd achter de marktleider aan. Maar dan met scherpere prijzen en behoud van service. Verder zorgt hij erg goed voor zijn mensen, want als de mensen in zijn bedrijven het naar hun zin hebben, maken ze het ook de klant naar hun zin.

Het bedrijf van beide heren, Gratis Post, gaat ook achter de marktleider aan. En zeker op een goed moment, nu er kamervragen worden gesteld over de laatste tariefverhoging van TNT. Ze starten met een pilot met meer dan 50.000 consumentenenveloppen. Opvallend is dat bij de pilot zal worden samengewerkt met TNT. Die zien misschien de bui al hangen. En je kan beter samenwerken met een nieuwe concurrent, dan er met hand en tand tegen vechten.

Geen opmerkingen: