28 februari 2007

Let me entertain you: weddenschappen in de kroeg

Iedere commerciële professional gaat wel een aantal keer per jaar met een klant op stap. Naar een voetbalwedstrijd, tennistoernooi, golven, dinnershow, musical en ga zo maar door. Meestal eindig je in een goed restaurant en soms nog later op de avond in een hippe kroeg. Maar met klanten op stap is toch altijd anders als op pad met vrienden. Als het leuke, interessante of relaxte mensen zijn, is zo'n dag of avond vaak wel door te komen en soms zelf leuk. Maar er zijn natuurlijk ook saaie, vervelende, duffe, oninteressante, uitgebluste types, die zelf met grote tegenzin de dag tegemoet zien.

Als bij het voorgerecht, met nog een lange avond voor de boeg, alle pogingen tot een aardig gesprek al dreigen te stranden, trek ik een register met entertainende trucs open. Ik pas ervoor om moppen te gaan tappen, maar ik laat dan meestal een aantal leuke raadsels, weddenschappen (die ik natuurlijk altijd terug betaal) en andere vermakelijke demonstraties zien. Als trainer heb ik er een groot aantal langs zien komen en veel ervan heb ik onthouden. Ik gebruik ze graag om mijn klanten te entertainen. Ik zal de komende weken een aantal van mijn favoriete klanten raadsels met jullie delen.


Weddenschappen in de bar
Ik heb in mijn leven al heel wat weddenschappen afgesloten in een kroeg, meestal verloor ik er een en daarna won ik met dezelfde truc een veelvoud weer terug. Op de Engelse televisie is een serie The Real Hustle uitgezonden, waarin een hoop eenvoudige, maar doeltreffende weddenschappen worden gedemonstreerd. De meeste zijn ook perfect om een groep klanten te vermaken, als de gesprekken stokken, maar de avond nog jong is. Een voorbeeld hieronder:




Andere leuke weddenschappen: kan je mij na doen, balletje spin als je aan het poolen bent, deze truc is zo oud als de weg naar Rome, deze truc vergt een hoop oefening, en deze is aardig als er olijven of bijvoorbeeld pinda's op tafel staan en als laatste: "Ik betaal je een Euro voor alle 50 Eurocent munten die je op zijn kant zet".

Geen opmerkingen: