13 maart 2009

Wat weten bedelaars wat jij niet weet

Op het blog van Seth Godin kom ik een mooie anekdote tegen over de verkoopskills van een bedelaar:

In een tijd dat parkeermeters nog kwartjes slikten, waren losse kwartjes schaars.

Seth wordt aangesproken op straat door een bedelaar, die vier kwartjes in zijn hand heeft en vraagt of hij deze wil wisselen voor een (papieren) dollar.

Nieuwsgierig pakt hij de vier kwartjes en geeft de bedelaar een dollar.

Dan vraagt de bedelaar of hij misschien een kwartje kan missen.

Dat is natuurlijk slim van de bedelaar. Niet gewoon mensen aanspreken op straat of ze wat geld kunnen missen, maar eerst een kort gesprekje aanknopen, waarde leveren (het wisselen) en daarna pas vragen om een kwartje.

Deze anekdote sluit natuurlijk (zeer kort door de bocht) lekker aan bij een oeroude verkoopgedachte: eerst interactie met een klant, dan pas vragen om de deal.

Ik moest ook meteen denken aan het principe van wederkerigheid uit het boek "Invloed" van Cialdini.

Bedelaars zijn echte praktijkverkopers. Maar eens een lesje volgen bij de straatkrantverkoper bij mijn lokale supermarkt.

Geen opmerkingen: