12 januari 2009

Treurige verwachtingen komen uit

Mijn verwachtingen zijn helaas uitgekomen. Het betreft de eerste uitzending "Topverkopers" van Jort Kelder en Egbert Hennen. Kijk eerst het Programma en dan pas alle meningen.

Mijn slotsom van de eerste uitzending is een 'Mixed Bag.' Ik heb een Good, Bad and Ugly gemaakt om wat commentaar te geven.

Good

  • Er is nul aandacht voor het begrip verkoper op televisie de afgelopen 78 jaar, dus tien uitzendingen waar mijn vak aan de orde komt ga ik zien.
  • Het zijn een groep verschillende mensen die een eigen blik hebben op hun vak. Die verscheidenheid is goed om te zien.
  • Het barst alle verkopers van zelfvertrouwen. Natuurlijk ligt bij de helft zelfoverschatting op de loer. Meest memorabele uitspraak uit de uitzending: "Ik kan president worden, maar ik heb die ambitie niet."
  • Het idee van de loterij sprak me aan. Maar verkoop dan 40 lootjes voor 2,50 per stuk. Had ook gelukt.

Bad
  • Het vak verkopen wordt erg eenzijdig benaderd. Face to face op een markt verkopen is niet te vergelijken met bijvoorbeeld complexe verkoop in veel business to business omgevingen. En daar zit ook heel wat andere soorten verkoop tussen. Zeg dat er even bij. Dat er verschillen zijn. Hemelsbrede verschillen. Ja meneer Kelder.
  • Je kan een bedrijfje winnen? Heb je tien uitzendingen al die moeite gedaan, win je een bedrijf, wat je helemaal zelf mag besturen. Een franchise nota bene. Een eigen bedrijf beginnen kost Euro 143,55 bij de Kamer van Koophandel. Lijkt me een beter plan. Begin een eigen bedrijf, wat aansluit bij je capaciteiten, je belangstelling en waar je een gat in de markt in ziet. Geef mij maar een mooie auto als hoofdprijs. Of kon dat er niet meer af.

Ugly
  • Meneer Hennen, AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Marketing en Sales 1.01. Alleen in de film Glengarry Glen Ross wordt het woord "Decision" gebruikt. Is dat uw grote voorbeeld? Ik ga eens proberen uit te vogelen wat de andere bronnen van zijn kennis zijn in de volgende uitzendingen.
  • Ik heb Jort Kelder in alle praatshows om de show te pluggen horen en zien afgeven op het programma. Op die "boefjes" van verkopers. Selecteer dan geen boefjes voor dit programma, maar deelnemers die zich in jouw ogen wel als professionele verkoper gedragen. Beetje slappe hap die optredens.
  • "Hij is de hoge priester van de verkoop?" Wat? Gimme a break.
  • Het doet net iets te vaak pijn als ik dit programma kijk. Of het is toegestaan te bedriegen in het vak? Wow. Die vraag is in een samenvatting hoe sommigen naar dit vak kijken.
Conclusie: een soort soapshow rond het verkoopvak, waar alle vooroordelen over ons vak de rode draad vormen. Grappig soms, maar een gemiste kans natuurlijk, Kelder doet zijn best, maar heeft er zelf ook eigenlijk geen geloof in. En de hoge priester is de lachende derde. Gratis uithangbord voor zijn toko en heerlijk aandacht. Daar houden echte verkopers wel van.

2 opmerkingen:

Bernadette zei

na alle commentaren dan toch maar de uitzending bekeken. Hier gaan 'we' toch niet 10 uitzendingen over debatteren ? Kinnesinnen over AIDA of over de spaarpot van Hennen ? (in eerdere reacties elders)
Ik kan mij wel vinden in de conclusie dat het een soap betreft. Verstrooing.... meer niet. Verstand op nul..laag zat. Karikatuur Jort is niet voor niks de presentator. Ik zeg: iedere poppenkast z'n Jan Klaassen .
Kben benieuwd wat Netwerk morgen te melden heeft.

ReneB zei

Ik heb nog geen 5 minuten kunnen kijken (tenenkrommend).

Topverkoper (flopverkopers) die het vak van verkopen weer lekker stigmatiseren (oplichters/zwetsers/alles voor het geld/zelfoverschatting). Maar wat ik werkelijk niet begrijp is waarom de professionele verkopers niet in staat zijn hun eigen vak veel beter te verkopen. Is er dan zo weinig eigenwaarde of vinden jullie het allemaal wel goed zo ?

Ik probeer nog een keer te kijken maar of dat gaat lukken weet ik niet.