05 januari 2009

Sales voornemens in tijden van rampspoed

Wat is de start van een verkoopjaar, zonder goede voornemens?

Laat ik beginnen met de lijst van afgelopen jaar. Tot mijn geluk zie ik dat ik een hoop voornemens heb omgezet in daden. Blijven nog genoeg punten over.

Maar voor een jaar dat al staat aangekondigd als het slechtste economische jaar van de afgelopen 50 jaar, heb ik een nieuwe lijst gemaakt.

Voornemens voor een "economisch rampjaar":

  • Elke dag een stap harder werken dan de concurrent
  • Mijn aandacht naar buiten richten (klanten) en niet naar binnen (intern geneuzel)
  • Mijn klanten helpen als ze het economisch moeilijk helpen - als de markten weer aantrekken heb je zakelijke vrienden voor het leven gemaakt
  • De recessie is gelul in de pers, ik trek mijn eigen plan
  • Juist extra investeren in mensen die klanten helpen (en niet die helpdesk wegsnijden om kosten te besparen)
  • Mijn targets niet naar beneden bijstellen (de makkelijke weg)
  • Gewoon mijn targets halen, zonder margeverlies
  • Fuck de kredietcrisis
  • Minder negatief ouwehoeren in de kroeg, maar beter netwerken door leads weg te geven en netwerkcontacten te helpen
  • Anderen uit de put praten die getroffen zijn door het recessie-gevoel
  • Originele acties en ideeĆ«n bedenken om kosten te besparen voor mijn klanten
  • Artikelen en boeken lezen die juist de recessie als kans zien (Lees bijvoorbeeld Arno's e-book)
  • De azijnpissers, zwartkijkers, doomdenkers, jankmuilers, grafkletsers links laten liggen (ik heb het te druk met mijn klanten)
  • Ik ben niet afhankelijk van de economische conjuctuur om succesvol te zijn
  • Dubbelfuck de kredietcrisis
  • Besparen op eigen luxe, niet besparen op luxe voor mijn klanten
  • Ik ga het beste salesjaar ooit halen dit jaar
  • Een jaar lang kijk ik eens niet naar de stand van de AEX
  • Ik verwacht van mijn collega's elke maand een goed idee om meer business, nieuwe klanten en hogere marges te realiseren. Ik verwacht dit van mezelf elke week
  • Ik geloof in de maakbaarheid van mijn eigen salessucces

Geen opmerkingen: