16 juli 2008

Schaarste

De nieuwe Apple iPhone is uitverkocht. Uiteraard. Hoe kan zo'n gehyped apparaat niet meteen de winkel uitvliegen. Het zou nogal lullig zijn als na een paar dagen de dozen nog lagen opgestapeld in de winkels. Je zorgt als marketeer natuurlijk dat er maar een beperkte voorraad aanwezig is bij de lancering, zodat je altijd uitverkocht raakt. Zo blijf je als bedrijf in het nieuws.

Schaarste lijkt een nieuwe marketingmethode te zijn geworden. Het succes van de schaarste Wii lancering lijkt een stroom aan volgers te hebben opgeleverd. Ook successchrijver Cialdini beschrijft in zijn boek principes van invloed schaarste als een van de manieren om te kunnen beïnvloeden. En de Iphone volgt keurig hetzelfde pad.

Seth Godin is sceptisch over de hele schaarste-trend. Hij veroordeeld de hele Iphone-lancering als een zeer slechte prestatie. En hij geeft en passent 5 principes om het schaarste principe goed te gebruiken:

1. Gebruik het internet om een rij te vormen
2. Geef de early adopters een beloning
3. Behandel verschillende klanten verschillend
4. Als alles real-time gebeurt kan er veel fout gaan
5. Maak een forum waar de early adopters kunnen feest vieren

Lees zijn hele posting op zijn web.

En ik? Ik twijfel nog over welke nieuwe telefoon ik ga nemen.

Geen opmerkingen: