25 juli 2008

De vijf nieuwe P's van Seth

Dat de oude marketing P's echt toe zijn een welverdiend pensioen heb ik al eerder betoogd. Met de vier elementen van SIVA (ontwikkeld door Chekitan Dev en Don Schultz) heb je een veel krachtiger en actueler model in handen voor je marketing en sales. Het artikel wat ik hier over heb geschreven samen met Jeff Dadema voor het tijdschrift Sales Management is na te lezen als PDF.

Marketing veelschrijver Seth Godin heeft uiteraard een andere mening. Hij heeft een mooie posting gemaakt, waarbij hij vijf elementen van marketing benoemd:

  • Data: het verzamelen van feiten en data. Vaak gezien als saai, maar je hoeft het waarom niet te weten. Het wat is veel belangrijker.
  • Verhalen bepalen alles wat je zegt en doet. Alles waar we als mensen mee kunnen werken zijn verhalen.
  • Producten zijn de fysieke manifestatie van de verhalen. En als je verhaal beter / nieuwer / sneller is, dan moeten je producten dat dus ook zijn.
  • Interacties: alle manieren waarop een marketeer zijn doelgroep probeert te raken.
  • Verbindingen zijn het einddoel. Niet alleen verbindingen met de klanten, maar ook verbindingen tussen je klanten.
Natuurlijk schrijft meneer Godin het allemaal veel beter op. Verplicht leesvoer.

Geen opmerkingen: