10 maart 2008

Zet de klant van de klant centraal

De vier marketing P's hebben wat mij betreft toch echt hun laatste tijd gehad. Iedere commerciële professional weet dat de tijden zijn veranderd. Klanten zijn in toenemende mate immuun aan het worden voor de klassieke marketingmachine, de 4 P's.

Klanten hebben individuele behoeften, wensen en ideeën. De verkooporganisatie moet haar diensten en producten hier aan matchen. En niet andersom. Het is dus tijd voor een nieuw model, dat uitgaat van de specifieke situatie van zijn klanten. Het is tijd voor SIVA.

Samen met Jeff Dadema heb ik een artikel geschreven voor het tijdschrift Sales Management wat dieper ingaat op het SIVA-denken. Het artikel is hier te lezen als PDF.

Wij staan dit jaar ook met een presentatie over SIVA op de Nationale Marketingdag 2008 op 25 juni in het NBC te Nieuwegein.

Voor degene die zich afvragen wat de man met de koe als plaatje te betekenen heeft, dat is de Indiase god SIVA (of Shiva voor de puristen).

Geen opmerkingen: