29 mei 2008

Het grootste portret ter wereld: nep-viral-spoof-hoax.

Soms komt er een marketingstunt voorbij, waarbij je toch echt je petje af moet nemen voor het creatieve reclametalent. Totdat blijkt dat er helemaal geen reclamebureau aan te pas is gekomen.

Het hele project begint schijnbaar als een klassieke viral. Kijk eens naar het onderstaande filmpje, waarbij met GPS het grootste portret ter wereld is gemaakt.




Uiteraard gaan tijdens het zien van het filmpje meteen alarmbellen af, omdat de naam DHL in het filmpje voorbij komt. Aha, vast een reclamestunt van deze koerier denk je dan.

Totdat je de laatste regels op de site leest: "This is fictional work. DHL did not transport the GPS at any time" - Oh,oh - dan moet het een hoax zijn. En ja hoor, een dag later in een Britse krant komt de bevestiging.

DHL is simpelweg benaderd door een kunstenaar (de Zweed Erik Nordenenkar) of hij mocht filmen in hun loods voor zijn project. Hij maakte toen een fictief filmpje, de grote blogs kregen er lucht van en de rest is geschiedenis. Kortom een nep-viral-spoof-hoax filmpje. DHL moet ervan smullen. Zoveel gratis positieve publiciteit.

Toch blijft het idee prachtig. Tekenen met GPS. Welk reclamebureau gaat dit in de praktijk brengen?

Geen opmerkingen: