25 februari 2008

Target gehaald? Alsjeblieft, een vette steak

Een abonnement hebben op SellingPower heeft zo zijn voordelen. Het is het grootste tijdschrift op salesgebied in de wereld (tenminste, dat zeggen ze zelf), elke maand veel goede artikelen en een inkijkje in de Amerikaanse salescultuur.

Maar ik kijk ook graag naar de advertenties. Ze vertellen je welke bedrijven zich richten op salesmensen en vooral met welke middelen en producten ze dat doen. Dat zegt veel over de perceptie op het (Amerikaanse) salesvak.

Een deel van de adverteerders richt zich tot het salesmanagement van bedrijven met producten en diensten om hun salesforce te belonen. Incentives, bonussen, dat soort werk. Veelal zijn het cadeaucard-achtige zaken, die beloonde salesmensen kunnen inwisselen voor mooie cadeaus.

De volgende advertentie bracht een brede lach op mijn gezicht: geef je goede salesmensen en gewaardeerde klanten een vrieskast vol met vette steaks cadeau. Eerst kon ik het niet geloven, totdat ik mezelf de film Grilled herinnnerde, waarbij twee verkopers ook vrieskisten met vlees aan de man probeerde te brengen. Uit deze film heb ik ook een keer een scène laten zien.

Ik zie mezelf al aankomen bij mijn klanten, hier in Nederland. Vrieskast op een steekwagen en bij het vriendelijke gezicht aan de balie vragen: "waar is jullie keuken?" Dan nonchalant een vrieskast vol met oversized rib-eyes achterlaten. Omdat ik de business zo waardeer. Of bij dat beoordelingsgesprek met je salesmensen een groot bord met sappige biefstukken voor zetten. "Zie hier je bonus als je de target haalt."

Verkoop in de States en de lage landen kan soms erg verschillen. SellingPower lees ik daarom elke maand weer met veel plezier. Wat zou de volgende incentive worden?

Geen opmerkingen: