29 augustus 2007

Entertaining stories: Wat een leuke foto

Ik heb vorig jaar een boekje besteld met 50 verkoopblunders, genaamd Sales Autopsy. De schrijver Dan Seidman verzameld al jaren allerlei genante verhalen van verkopers, die hij gebruikt in boekjes, op zijn website en tijdens zijn presentaties. Maar het boekje viel tegen. Er staan een aantal hilarische verhalen in, maar de meeste verhalen zijn niet de moeite waard. Maar goed, het boekje leest als een trein en voor een informatiejunk is elk goed verhaal er een.

Het beste verhaal vond ik deze:
Rick verkoopt kopieermachines. Na zes maanden van bellen en mailen had hij eindelijk een afspraak bij een directeur van een bedrijf waar hij graag zijn producten wilde verkopen. Na zoveel moeite te hebben gedaan wilde hij een goede eerste indruk maken tijdens de afspraak. Zoals zoveel verkopers keek hij meteen rond in het kantoor van de directeur toen hij binnenkwam, op zoek naar iets om het ijs te breken.

En daar hing aan de muur een foto van de directeur samen met John Madden, een 135 kilo wegende commentator. Een bekende figuur uit de Amerikaanse sportwereld, met een enorme grote kop. "Hoe heeft u het voor elkaar gekregen om samen met John Madden op de foto te komen?" Met een rood aanlopend hoofd stamelde de directeur: "Dat is niet John Madden, dat is mijn vrouw."

Het verhaal is ook gebruikt (gejat?) in de film Grilled. Een aardige film over twee vleesverkopers die midden in een maffia-afrekening terecht komen. Ik heb de bewuste scène voor jullie speciaal online gezet:




Al lang geleden heb ik een artikel geschreven, waarin ik betoog om niet te beginnen met een kletspraatje over een foto aan de muur, als je bij een nieuwe klant op bezoek bent. Hier is het stuk te vinden.

Geen opmerkingen: