10 mei 2007

Let me entertain you: de Mexicaan onder de palmboom

Het volgende verhaal vertel ik regelmatig aan klanten of zakelijke kennissen, als het begrip motivatie of carriereplanning ter tafel komt.

Op een zonovergoten dag loopt een Amerikaanse ondernemer te slenteren langs de boulevard van een Mexicaans kustplaatsje. In het kleine haventje zijn een groep vissers hard bezig de vangst van die ochtend binnen te brengen. De ondernemer geniet van een korte vakantie en moet daarna weer keihard aan de slag om zijn florerende bedrijf verder uit te breiden.

Op een bepaald moment ziet hij een Mexicaan onder een palmboom zitten, die klaarblijkelijk een dutje aan het doen is. Hij wil weten hoe laat het is en stapt op de Mexicaan af.

"Excuseer, weet u misschien hoe laat het is?"

De Mexicaan doet zijn ogen open en zegt: "Hoe laat het precies is weet ik niet, maar het is in ieder geval tijd om verder te luieren op deze heerlijk dag."


"Moet je niet de andere vissers helpen?", vraagt de ondernemer.

"Waarom zou ik me druk maken om zo hard te werken?", antwoordt de man
.

"Nou, als je ook gaat vissen, dan kan je misschien wat geld verdienen."


"Wat zou ik met dat geld moeten doen dan?"

"Met dat geld kan je investeren in grotere netten en in de toekomst zelfs een eigen boot"
, vertelt de ondernemer.


Op het gezicht van de Mexicaan verschijnt een glimlach. "En wat moet ik met een eigen boot dan?"


"Meer geld verdienen, grotere boot aanschaffen, personeel aannemen, meerdere boten aanschaffen tot je de rijkste visser bent van het dorp."

"En wat dan als ik na zo lang hard werken de rijkste visser van het dorp ben geworden?"


"Dan kan je lekker met pensioen en het rustig aandoen, beetje relaxen en luieren", zegt de ondernemer.

De Mexicaan kijkt de ondernemer recht in zijn ogen en zegt met een lach: "Wat doe ik nou dan?"

Geen opmerkingen: