Jong geleerd, oud gedaan
We zijn van nature fantastische vragenstellers. Als we een jaar of drie oud zijn beginnen we onze ouders te bombarderen met 'waarom' vragen. We zijn bloednieuwsgierig en willen het naadje van de kous weten. En het stellen van goede vragen en oprecht luisteren naar de antwoorden is voor mij een van de belangrijke eigenschappen van een goede verkoper.
Maar dan gaan we naar school. En daar worden onze feilloze vraagtechnieken niet echt op prijs gesteld. Op zich nog wel te begrijpen als leraar of juf, want wie wil nou van dertig kinderen heel de dag horen: "Maar waarom is dat zo..." Dus moeten de armpjes over elkaar en allemaal luisteren naar de juf of meester. En langzamerhand tijdens onze 20-jaars opleiding zijn alle natuurlijk aanwezige vraagtalenten eruit gehaald. Doodzonde.
Maar er is licht aan de horizon. Een aantal maanden geleden bezocht ik samen met mijn vriendin een aantal basisscholen om ons te orienteren op een goede school voor onze dochter. Er passeerden diverse methoden, aanpakken en zienswijzen en eentje sprak mij als commercieel dier enorm aan. Een schoolmethode waarbij kinderen in kleine groepen moeten samenwerken, overleggen, presenteren en elkaars steun vragen als ze iets niet snappen. Communicatie als basisvaardigheid die alle andere vaardigheden mogelijk maken en ondersteunen. Jippie dacht ik. It's about time.
Vaardigheden boven kennis
Natuurlijk is er veel ophef over nieuwe schoolsystemen, studiehuizen, do-it-yourselfprojecten en ga maar door. Maar ik denk dat er op scholen veel aandacht moet zijn voor het leren van vaardigheden en minder op het verwerven van kennis. Als toetsing op school voornamelijk bestaat uit het testen van het geheugen van de leerlingen (wie deed wat, wanneer gebeurde er dit, hoe lang, breed, diep, groot is iets anders) dan zijn we op de verkeerde weg. Wanneer de slag bij Nieuwpoort plaats vond, wat de hoofdstad van Ivoorkust is, en hoe de ABC-formule ook alweer in elkaar steekt zijn allemaal kennisgerelateerde zaken. In mijn functioneren als professional heb ik daar niks aan en als ik het toch wil weten type ik een zoekopdracht in.
Ik zou zo graag willen dat vragen stellen, actief luisteren, leren zoeken, creativiteit, presenteren, samenwerken, debatteren, overleggen, feedback geven en onderhandelen een integraal onderdeel zijn van ons primaire en middelbare onderwijs. Kennis verwerven als slechts een bijproduct van een actief vaardighedenprogramma. Ik hoop dat mijn dochter dat gaat meemaken.
Ook Brian Kim heeft ook een leuk stuk over dit onderwerp geschreven. Hij vind dat verkopen zelfs een vak moet zijn op school.
1 opmerking:
Harro,
Fris stuk, één van de meest frisse die ik op menig blog heb gelezen de afgelopen tijd. Compliment nog voor je performance de 23e.
Wat waar is is waar & als je niet mee doet... doe je niet mee.
Ik heb je verwijzingen afgedrukt, beter goed geleend... het linkje naar salesonline werkt even niet.
dank je wel hiervoor!
Ger Heling
Een reactie posten