13 februari 2007

IJskoud canvassen

Wanneer je als verkooptrainer commerciële teams de fijne kneepjes van het acquisitievak wil bijbrengen, moet je natuurlijk ook zelf scherp blijven. Ik heb in mijn leven minstens 10.000 cold calls gedaan, maar naar een dagje bellen kijk ik nog steeds niet met plezier naar uit.

Het moeilijkste element van cold callen blijft de vele nee's die je op een dag te verwerken krijgt. Met een bont en blauw ego en met een dikke laag eelt op je ziel sluit ik een dag vrolijk cold callen meestal af. Maar die paar afspraken maken het weer meer dan goed.

De afwijzing, of beter gezegd de angst voor de afwijzing zit volgens mij diep in mensen. Enige jaren geleden heb ik met een andere trainer een experiment gedaan om deze oerangst eens op te zoeken. Lees erover in mijn column Primal fear (ook als PDF te downloaden). Voel je uitgedaagd zo'n zelfde experiment ook eens op te pakken. Dan blijkt dat die laag eelt nog een stuk dikker kan worden.

Deze column is gisteren ook verschenen op Verkopersonline.

Geen opmerkingen: