07 februari 2007

Het toilet als advertentieplatform

Toen ik als 17 jarige puber voor het eerst in America was, heb ik onder andere een weekje in Las Vegas gezeten. Een erg leuke stad voor een tiener zou je zeggen, behalve het feit dat je onder de 21 niet mag drinken, gokken of een danceclub mag bezoeken. Dus het viel niet mee om me te vermaken die week. Toch heb ik wel mijn ogen uitgekeken naar alle creatieve manieren waarop de casino's mensen tot gokken aanzetten. Het ergste was het zogenaamde Kino - een soort Bingo. Er liepen speciale Kino-dames af en aan met hun lootjes. Zelfs als je op het toilet zat kon je lootjes kopen. De dames liepen een paar minuten voor de trekking ook nog even alle toiletten in (incl. herentoilet) om in ruil voor een aantal dollars een lootje onder de deur door te schuiven.

Ook de marketeers hebben het toilet ontdekt. Het begon met een vlieg in de pot, maar tegenwoordig kan je niet ongestoord meer een toilet in een kroeg of club bezoeken of je staat bloot aan een stoot reclame. Hieronder staat volgens mij het perfecte stuk reclame in een mannentoilet:



Nog meer reclameavonturen in toilet en badkamer zijn bijvoorbeeld: het kijkgaatje van Axe, een Playboy fotograaf in de badruimte en een potje voetballen tijdens het plassen ter promotie van het WK voetbal. Of wat vind je van een speciaal geplaatste spiegel (foto 2) door het tijdschrift Bild met als tagline: niks is harder dan de waarheid.

Geen opmerkingen: