22 januari 2007

Vouten make mach

Verkopers verliezen opdrachten. Dat hoort erbij. You win some, you loose some. Ik herken een goede verkoper als hij terug komt op de zaak en zegt: “Ik heb de order gemist en het is helemaal aan mezelf te wijten.” Geen gezeur over de eigen hoge prijs, concurrentie, een onbenul als inkoper of verkeerde specificaties. Al eerder heb ik de bekendste smoezen genoemd, die verkopers vertellen tegen hun salesmanager als ze een opdracht hebben gemist. Nee, gewoon zeggen: “het lag aan mij en ik heb ervan geleerd”.

Tijdens een recente training vroeg ik aan het aanwezige salesteam om een eigen succesverhaal te vertellen en een verhaal toen ze een keer op hun ‘bek’ zijn gegaan. De directeur van het bedrijf was ook aanwezig tijdens de trainingssessie. Maar als deelnemer. Het mooie was dat hij bij alle verhalen over mislukte acties van zijn mensen, geïnteresseerd toehoorde en zijn mensen ondersteunde. Ten overstaan van zijn mensen vertelde de directeur zelf een smeuïg verhaal over het missen van een grote opdracht en gaf daarbij niemand anders dan zichzelf de schuld. Dat bracht een hoop energie in de groep en iedereen voelde zich meteen uitgenodigd om open te discussiëren over leermomenten en succesmomenten. Dit was een dag waar je als trainer met veel plezier aan terugdenkt.

Geef jezelf en je collega’s de ruimte om te experimenteren en te falen, mits er maar van wordt geleerd. Het gebak smaakt dan extra lekker bij het vieren van de successen.

Geen opmerkingen: