11 december 2006

Smoezen top 5

Ik kreeg vandaag een krantje van de lokale politie binnen, waarin je op de hoogte word gehouden van de locale criminaliteitscijfers en allerlei tips en tricks om boetes te voorkomen. Er stond dit keer ook een aardige top 5 in van vindingrijke smoezen van mensen, die werden aangehouden bij een snelheidsovertreding. Allemaal van het kaliber een harde rugwind, een plotseling opkomende diarree, een stervende hamster en een gigantische niesaanval waardoor de chauffeur onwillekeurig hard op het gaspedaal trapte. Dit lijstje heeft me aan het denken gezet welke smoezenlijstjes er allemaal in commercieel land rondgaan. Ik geef er alvast drie.

De smoezen top-5 waarom klanten een factuur niet betalen (bron Financiƫle Dagblad):

  • We hebben de factuur nooit ontvangen
  • Toevallig dat u belt, we hebben het geld net overgemaakt
  • De boekhouder is met vakantie/ziek
  • We wachten op betaling van een grote klant. Zodra deze binnen is bent u de eerste
  • De bank heeft een fout gemaakt

De beste smoezen om een cold callende verkoper van het lijf te houden:
  • Ik heb al een leverancier
  • We hebben geen interesse
  • We hebben net een grote bestelling bij uw concurrent geplaatst
  • Ik heb geen tijd
  • Stuur maar documentatie

Welke smoezen hoor je van een verkoper als je vraagt waarom hij geen order heeft gescoord (de complete lijst vind je hier).
  • De concurrent was goedkoper.
  • Ze hadden geen budget.
  • Mijn contactpersoon wilde wel, maar zijn baas niet
  • De concurrent bleek familie te zijn.
  • Ze moeten er nog over nadenken.

Geen opmerkingen: