07 december 2009

Iedere dag, ieder moment

De sterrenregen van Michelin is vorige week weer geland in Nederland. Alle topkoks van klassetenten in Nederland zaten met zweethandjes te wachten totdat de nieuwe gids uit zou komen. Zou het gebuffel van het afgelopen jaar tot een of meerdere sterren leiden?

Ik vind dit mooi. Om een ster te verdienen moet je als ambitieuze kok elke dag scherp zijn en een topprestatie leveren. Ook op die regenachtige dinsdagavond, als je toevallig migraine hebt en toch een verrassingsmenu tot in de puntjes moet prepareren met je team. Zelfs als er slechts enkele gasten zijn. Altijd.

Want iedere dag kan er een recensent van Michelin in je restaurant zitten. Iedere dag hangt een goede of slechte beoordeling als een Damocles-zwaard boven je.

Maar daar doe je het niet voor. Iedere gast is namelijk een recensent. Iedere gang voor iedere gast moet iedere dag perfect zijn, als je de ambitie hebt een sterrentent te willen zijn. Hoor ik hier een parallel met ons verkoopvak?

Stel dat er jaarlijks een Michelingids voor verkopers zou verschijnen. Dat iedere verkoper minstens een keer per jaar een recensent tegenover zich heeft, die beoordeeld of jij als verkoper een of meer sterren verdient. En dat je inkomen en reputatie mede hier vanaf hangt. Hoe zou je dan in je werk zitten?

Net als een ambitieuze topkok, moet een topverkoper uit iedere contactmoment het maximale halen. Niet om een goede beoordeling te krijgen, maar uit een intrinsieke motivatie iedere commerciƫle actie tot perfectie te willen kneden.

Klanten eten graag in toptenten, omdat de chef en zijn team die toppresentatie iedere dag leveren. Met welke verkoper zouden jouw klanten het liefste zaken doen?

Geen opmerkingen: