06 maart 2009

Crisisgeleuter

In een door-gekoffie-de vergaderzaal zijn de komende week zeven politici een aanpak voor de crisis aan het bespreken. Slechts 7 personen om het land te redden. Waar te bezuinigen, waar spaarzaam te investeren.

We moeten de broekriem aantrekken, zuinig aandoen, vooral geen optimisme. De ergste crisis in 80 jaar. Vrees voor je baan, laat de koppies maar hangen en ga vooral op vakantie in eigen land. Dat is beter voor onze eigen economie.

Bah. Kruimelwerkgeleuter wat mij betreft. De economie zit zwaar in het slop. Grote vraaguitval, bedrijven snijden er op los, en de kredietkraan zit dicht. Allemaal waar. Maar dat weet ik al. Ik ben ondernemer, ik spreek veel collega's en klanten, lees voldoende kranten en luister dadelijks naar BNR. Ik hoef dit allemaal niet door ons lands voorzitter in een dode speech, met de mondhoeken strak naar beneden samengevat te krijgen. Wat we kunnen missen zijn politici die handjeklappen rond een lijstje Gerritse. Procentje hier, procentje daar.

Ik wil een visie. Ik wil het vergezicht horen waarop ik me kan richten. Waar is het overkoepelende plan? Wat zijn de economische deltawerken voor de komende 15 jaar? Hoe gaan we als land de toekomst veroveren?

We hebben flexibiliteit, creativiteit en verandering nodig. En inspirerende mensen om deze boodschap te vertalen in een mantra waarop nieuw optimisme kan worden aangeboord. Voor een breed gedragen verandering is eerst een nieuwe koers nodig. En die koers ligt ver voorbij de volgende verkiezingsdatum.

1 opmerking:

Ger Heling zei

Je weet toch, dat je beter je aandacht ten volle kunt richten op problemen, dat vergezichten alleen maar leuk zijn als je bankrekening dat toelaat. Dat "Denk eens NIET aan de crisis" beter werkt dan "Denk aan volgend jaar, wat zou je jezelf dan een jaar geleden hebben willen aanraden te doen".

Niet denken in kansen maar in beperkingen. Excuses zoeken en die dan 'verklaring' noemen, da's toch veel logischer want dat doet toch iedereen?

Je snapt er niks van Harro.