23 september 2008

Marketing in zes woorden

Wat is de kern van marketing in zes woorden? Ik zal beginnen met wat het niet is. Kijk eens naar het plaatje van de Banzai Wild Waves Water Park. Een heerlijk stuk speelplezier voor een vijftal kinderen met kleine glijbaan. Tenminste, dat staat op de verpakking.

Kijk nu eens naar wat er werkelijk in de verpakking zit. Het zwembadje is in werkelijkheid twee keer zo klein. En van een glijbaan is amper sprake.

Na inspectie van de doos staat er in kleine lettertjes op: "product may not be as appears on image." Oftewel, u kunt genept worden als u dit product koopt.

Wanneer leren marketeers en salesmensen nou eens dat het niet nakomen van beloften in dit internettijdperk meteen wordt afgestraft. Binnen een week staan alle fora en vergelijkingswebsites vol met negatieve reviews. Daar gaat dan je handel. Jammer. Ook de fastfoodindustrie kan er wat van.

Nee, marketing is iets anders: "Veel beloven en de verwachting overtreffen." Daar ontstaat een buzz van, dat creeert een virale boodschap en daarmee krijg je mond-tot-mond reclame. En dat is hard werken.

1 opmerking:

Henk Jan van der W. zei

geweldig. een plaatje en praatje om in de training te verwerken

kwaliteit = realisatie - verwachting