25 september 2008

Ken je Kermit nog?

Als eind dertiger val ik tussen twee verkoopgeneraties in. De oudere en grijzere generatie die het echte vertegenwoordigersbestaan heeft meegemaakt en de jongere generatie die is geboren met een mobieltje in hun hand.

Ik heb nog kort gemaakt dat ik tijdens mijn buitendienstbezoeken tussen de middag moest stoppen bij het pompstation. Je sloot achteraan de rij voor de telefooncellen (voor je stond een rij collega verkopers) om te bellen naar de zaak of er nog berichtjes waren. Rond 1987 verstuurde ik mijn eerste fax, in 1992 belde ik voor het eerst uit een auto en drie jaar later hing ik mijn eerste pieper aan mijn riem. En nog later volgde Greenpoint met Kermit.

Kermit was een voorloper van de mobiele telefoon, die in de buurt van een Greenpoint hotspot gebruikt kon worden. Deze hotspots waren vooral op pompstations, parkeerplaatsen, treinstations en sommige restaurants gevestigd. Populair is Kermit nooit geworden, omdat ze snel zijn opgevolgd door de echte GSM telefoon.

Een jongere generatie verkopers kijkt je wat glazig aan als je dit soort verhalen uit de oude doos verteld. Communicatie en ICT is zo vanzelfsprekend geworden dat je bijna niet kan voorstellen hoe de oude generatie vroeger hun verkooptaken kon uitvoeren. Maar met een papieren autokaart, karbonvelletjes, ponskaarten en een rolletje kwartjes kwam je een heel eind.

Ik moest aan dit alles denken toen in de onderstaande spot zag voor MSN Messenger. Zelfs op kantoor vraag je niks meer aan je overbuurvrouw, je IM-ed gewoon. Een even leuke spot uit dezelfde serie vind je hier.




Natuurlijk kan ik ook niet meer zonder. Via mijn iPhone gebruik ik MSN, bekijk de buienradar of ik op het terras kan gaan zitten en raadpleeg Wikipedia midden in het bos als ik meer wil weten over het paargedrag van de Bonte Specht.

Maar mijn klanten goed bedienen hangt niet af van ICT en Telecom-innovaties. Daar heeft het nooit vanaf gehangen. Goede vragen stellen, actief luisteren, helder samenvatten, aansluiten bij de wensen en eisen van mijn klanten en een positief kritisch gesprekspartner zijn. Die communicatietools vragen geen stroom.

Geen opmerkingen: