Over acquisitie, een nieuwe dienst en een nieuw blog
Nieuwe klanten scoren, hunten, acquireren, canvassen, telemarketing, prospecteren, you name it. Allemaal synoniemen voor het meest gehate deel van het verkoopvak: bellijst erbij en telefonisch nieuwe bedrijven benaderen. In vrijwel alle verkoopomgevingen onmisbaar voor de groei van je portefeuille en de hele organisatie.
Die vijfendertig keer "nee" op een dag om te komen tot die ene "ja" blijft zelfs voor de meest doorgewinterde commerciant een hoge drempel om elke dag te nemen. En die drempel is het excuus om een cyclus van consequent uitstelgedrag te ontwikkelen. Verkopers hebben nooit tijd om te bellen. Lijkt het. Ik ken weinig salesprofessionals die gewoon dinsdagmorgen om kwart over acht, na de eerste koffie, hun twee uur durende belronde beginnen. Offertes, administratie, overleg zijn ineens veel belangrijker als je informeert naar de status van hun acquisitiewerkzaamheden.
Ik ken een diverse organisaties die zelfs hun acquisitiewerkzaamheden hebben uitbesteed, terwijl er wel een compleet binnen en buitenverkoopteam beschikbaar is. Niet alleen een telefoon, auto en laptop van de zaak. Maar ook 12 ingekochte afspraken per week van de zaak. Hoe luxe wil je het hebben. Toch kan uitbesteden een echte uitkomst zijn als je binnen je eigen organisatie het niet van grond kunt krijgen. Mits je het maar aan een goede partij uitbesteed.
Telefonische acquisitie een vak op zich is. Een moeilijk vak, waar maar weinig verkopers zich in durven, willen of kunnen bekwamen. Maar training, goede begeleiding en een gedegen voorbereiden helpen om uitstekende resultaten te boeken. Niks beter dat zelf die klant te bezoeken, die je zelf telefonisch hebt gehunt.
Onder aanvoering van Arjo Bunnik ben ik met drie andere specialisten op acquisitiegebied een nieuw dienst begonnen: acquisitie.nu. Alle vier de disciplines binnen de scope van acquisitie onder een paraplu:
- Lead Management: het vinden en beheren van de beste leads
- Sales Outsourcing: het uitbesteden van sales en acquisitiewerkzaamheden
- Training en coaching: de beste wijze om het vak te leren
- Acquisitieplanning: hoe organiseer je acquisitiewerkzaamheden binnen je eigen organisatie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten