07 april 2008

We zien hetzelfde en toch iets anders

Zou je eens naar dit plaatje willen kijken? Beschrijf eens wat je ziet.

Je hebt waarschijnlijk een familie zien zitten in een huis, met op de achtergrond een raam naar buiten.

Als je dit echter vraagt aan iemand die leeft in Afrika, dan zal hij of zij waarschijnlijk een familie onder een boom zien zitten, waarbij een van de vrouwen een vierkante doos op haar hoofd heeft (daar dragen de vrouwen zware voorwerpen op hun hoofd).

De invloed van cultuur en omgeving kan een impact hebben op onze visuele waarneming. Deze theorie is als eerste onderzocht door Robert Laws, een Schotse missionaris die aan het einde van de negentiende eeuw werkte in Malawi, Afrika.Van hem is ook dit plaatje afgeleid.

Snel reageren
Hetzelfde plaatje, andere interpretaties. Moet ik meteen denken aan mijn eigen vak. Veel te vaak denk ik dat mijn waarneming dezelfde is als van mijn gesprekspartner. Als een klant tegen mij zegt "ik zal snel wat van me laten horen", denk ik binnen enkele dagen een reactie te horen. Maar snel reageren betekent misschien voor die klant binnen een maand, of twee. Natuurlijk had ik moeten vragen wat hij verstaat onder snel reageren. Feedback vragen, afstemmen, op een lijn zitten. Allemaal gesneden koek en toch stinken we er vaak weer in.


Via

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoezo vierkante doos ? waar dan een raam ?.... o je moet het plaatje aanklikken ! tja tis maar net hoe je het leest natuurlijk ;-)