21 april 2008

Folders in de achterbak

Ik ben midden twintig en ben afgestudeerd of heb een diploma (of heb minstens de propedeuse binnen) in een economische of technische richting. Ik heb een vlotte babbel en wil graag met mensen werken, maar weet niet goed wat ik wil. Ik solliciteer naar een startfunctie bij een leuk bedrijf en kan aan de slag als junior verkoper (of een van de vele andere functies die hiervoor zijn bedacht).

Ze zagen wel commercieel talent in mij. Na een inwerktijd van twee weken, waar ik de producten of diensten van het bedrijf mezelf zo goed mogelijk eigen heb gemaakt, krijg ik de sleutel van een lease-auto. Een stapel folders in de achterbak en een blackberry in de binnenzak. Op weg naar nieuwe klanten en fame and fortune.

Klinkt bekend? Doe een rondvraag op een gemiddelde netwerkborrel en spreek tien verkopers. Vraag ze hoe ze in dit vak terecht zijn gekomen zijn. Velen zijn erin gerold.

Voor weinigen was het een doelbewuste keuze. Die keuze is de eerste stap richting professionaliteit. Ook al zit je als jaren in het vak, kies echt voor het commerciƫle vak, of niet.

Geen opmerkingen: