03 maart 2008

Indiaanse praatstok

Vergaderen, overleggen, discussies en andere zakelijke interacties lijken vaak op communicatiegevechten. Elkaar de loef afsteken, woorden afvangen, argumenten strooien of vanuit de eigen communicatieloopgraaf de ander bestoken met stroperige verhalen. Vooral niet ingeven en zeker niet actief luisteren. Wat zijn we toch echte professionals.

Tijd voor de Indiaanse praatstok. Een echte heeft de voorkeur, maar een ballpoint, plastic bekertje of een opgerold A4'tje doet het ook prima. Het idee is simpel. Iemand die de praatstok in handen heeft voert het woord. De rest die de stok niet in handen heeft, praat niet, maar luistert... actief.


Als iemand anders wat wil zeggen mag hij vragen om de stok, onder 1 voorwaarde. Hij of zij vat eerst samen wat degene die het woord voert (met de stok) heeft gezegd. Als deze vind dat hij of zij goed is samengevat mag deze de stok overdragen. Enzovoort. Dus de voorwaarde om wat te mogen zeggen is eerst actief luisteren en goed samenvatten.

Als menige malen heb ik binnen organisaties een praatstok-oefening gebruikt. Met vrijwel altijd positieve uitkomsten. Wat lopen die vergaderingen toch anders als er echt wordt geluisterd.


Het idee heb ik van Stephen Covey. Hier onder legt hij het in zijn eigen woorden nog eens uit.


Geen opmerkingen: