14 januari 2008

De volgende kleur van Gitomer

Er is weer een nieuwe kleur verschenen van Jeffrey Gitomer. Na zijn rode boekje over verkopen, het zwarte over netwerken en het goudkleurige over een Ja-attitude is nu groen aan de beurt. Een heel boekje gevuld over hoe je je zin kan krijgen.

Ik lees graag boeken van Jeffrey Gitomer, omdat hij leuk kan schrijven, bij vlagen grappig is (in het Engels dan, de Nederlandse vertaling mist alle humor) en af en toe heeft hij wat te melden. Slechts af en toe? Ja, want meestal wil hij deuren open trappen, die al kapot in hun voegen hangen.


Gitomer schrijft recht voor zijn raap. Hij gaat ervan uit dat hij de ultieme deskundigheid is op zijn gebied, hij twijfelt nooit en is niet bang om andere meningen (in andere boeken) naar de prullenbak te verwijzen. Je kan zeggen dat hij zelfvertrouwen heeft. Of dat hij gewoon arrogant is. Ik denk beide.


Ook deze groene editie staat weer vol met vetgedrukte slogans, paginagrote quotes en heel veel lijstjes. Zaken zoals de 29 1/2 beginselen van een powerpresentatie, 4 1/2 redenen voor meer humor of 9 1/2 succestactieken om klaar te zijn om een geweldig optreden te verzorgen. Lijstjes zijn lekker, en het boek staat er vol mee. Maar echte diepgang krijg je niet aangeboden.


Je zin krijgen. Daar zou het in dit boekje om moeten draaien. Maar het is wat misleidend vind ik. Het is meer een pakkende titel om thema's zoals presenteren, zelfinzicht, schrijven en drie hoofdstukken over overtuigen samen te voegen. Ik vermoed dat Jeffrey niet genoeg materiaal over de losse thema's kon vinden om een apart boekje over te maken. Niet erg, maar het is meer een vaststelling.

Het lijkt alsof ik niet erg positief over dit boekje ben. Dat klopt ook. Ik heb het met plezier gelezen. Maar meer om de wijze waarop het is geschreven, dan wat hij te melden heeft. Het voelt als haastwerk, op naar de volgende kleur. Daarbij merk je dat hij zichzelf ook een aantal keer herhaald. Recycling van tips.

Aan het onderdeel over het vak van schrijven heb ik het meeste plezier beleefd. Als je goed wil leren presenteren, binnen of buiten het verkoopvak, is dit boekje niet echt geschikt. Dus voor de echte Gitomer-fans en leesjunks. Alle anderen kunnen het boekje links laten liggen.

Geen opmerkingen: