19 oktober 2007

Overdenkingen

Ik ga je lastig vallen met een aantal kritische vragen. Ter overdenking en wellicht ter lering. Over je vak, je klanten en jezelf. Misschien een aardig idee om eens een van deze vragen te lanceren in een verkoopvergadering. Kijk maar.

  • Welke complimenten heb je de laatste maanden van je klanten geïncasseerd? (Of: als je belangrijkste klant nu zou bellen en een compliment zou maken, waarover zou hij dan een compliment maken?)

  • Welke kritische feedback heb je van je klanten ontvangen de laatste drie maanden en wat heb je ermee gedaan?

  • Verzin een aantal vragen waarop de klant antwoord: “Leuke vraag, dat is nog nooit door een leverancier aan mij gevraagd.”

  • Als een verkoper of concurrent een stuk beter of professioneler zou zijn dan jij, hoe kom je daar dan achter? En wat ga je daaraan doen?

  • Zonder dat je er iets voor terug wilt hebben, wat is het meest genereuze wat je kan doen voor je beste klant of belangrijkste prospect?

  • Hoeveel netwerkcontacten heb je geholpen aan nuttige leads of doorverwijzingen het afgelopen jaar? Hoeveel heb je er gekregen?

  • Op welk moment in je leven heb je ervoor gekozen om als commerciële professional aan de slag te gaan? Of ben je erin gerold? Hoe goed wil je worden in je vak en wat heb je daarvoor over?

  • Wanneer ga je eens door die grote stapel ongelezen vakliteratuur heen? Wanneer ga je zelf een artikel of case schrijven ter publicatie op je site of in een vakblad?

  • Hoe ziet je nachtmerrie-concurrent eruit? Wat ga je doen als deze jouw markt wil veroveren?

Geen opmerkingen: