14 september 2007

We hebben 'm

Mijn laptop is vijf jaar oud. Bejaard dus, prehistorisch zullen early adopters zelfs zeggen. Toch ben ik er enorm aan gehecht. In honderden workshops, trainingen en presentaties heeft mijn oude bakkie me nog nooit in de steek gelaten. Tot vorige week.

Tijdens een belangrijke presentatie valt vijf minuten voor het begin het geluid uit. Zonder geluid is de presentatie voor de helft onbruikbaar en moet dus een half uur geïmproviseerd uit de mouwen worden geschud. Dat is geen prettig vooruitzicht. Het kan, maar daar is alles mee gezegd.

Als het publiek de zaal in stroomt, ben ik nog bezig om de laptop open te schroeven om de geluidskaart uit de laptop te halen. Een non-technicus die het onmogelijke wil proberen. Flink blazen, een paar klappen erop en een schietgebedje. Ik hoor weer gekraak, my lucky day.

De presentatie is gered en verloopt verder fantastisch. Maar dat wil je niet nog een keer meemaken. Een volgende keer heb ik misschien minder geluk.

Nieuwe laptop

De keus is snel gemaakt. Er moet een nieuwe laptop komen. Wat heb ik nodig en waar kan ik deze zo gemakkelijk mogelijk bestellen. Twee opties schieten door mijn hoofd. Offline en online.

Optie 1:
Een elektronicawinkel binnenlopen, me laten voorlichten door een goedgetrainde, specialistische verkoper en inpakken en wegwezen.

Optie 1 in de praktijk:
Ik ga naar de grootste winkelstraat van de stad en stap een 'bekende' winkel binnen. Een jongeman van een jaar of twintig, blouse uit de broek en verkeerd gestropte das, stapt licht verveeld op me af om me te ontvangen met de klassieke openingszin "Kan ik u helpen?"

Ik antwoord als volgt: "Ik zoek een laptop, zakelijk gebruik, niet te zwaar, niet te groot, zo weinig mogelijk software erop (dat installeer ik zelf wel), goede garantievoorwaarden, gemiddelde prestaties en het moet een A-merk zijn."

Het blijft 5 seconden stil. "Euh, kijkt u maar in de vitrine of er iets voor u bij zit, als u vragen heeft weet u mij te vinden."

Daar heb ik dus niets aan. Ik zie in de winkel een grote poster hangen met de 'geniale' marketingtekst "We hebben 'm". Blijkbaar is het belangrijkste verkoopargument van deze winkel het feit dat ze spullen hebben. Niet echt de pitch waar je als klant opgewonden van raakt. Het is tijd voor de tweede optie.


Optie 2
:
Oriënteren en kopen via internet.

Optie 2 in de praktijk: Ik surf naar een website die alle laptops die worden verkocht in Nederland in zijn database heeft zitten. Ik selecteer de belangrijkste eisen en wensen die ik heb. Daaruit volgt een kort lijstje met modellen die hier aan voldoen. Van de modellen die me het meest aanspreken lees ik met 1 klik gebruikerservaringen, reviews door kenners en beoordelingen door vakbladen. Ik maak mijn modelkeuze.

Er volgt nu een lijstje met alle winkels in Nederland die dit model verkopen en op voorraad hebben. Van de goedkoopste aanbieders lees ik een aantal beoordelingen van huidige klanten van deze winkels. Ik kies de op twee na goedkoopste. Na 1 klik word ik meteen doorverwezen naar het bestelformulier op de site van de bewuste winkel. Meteen worden alle mogelijke opties en accessoires weergegeven van het model. Ik kies alleen de extra garantie. Gegevens invullen, verzenden en binnen vijf minuten volgt een e-mail met pro-formafactuur. Meteen betalen via telebankieren. De betalingsbevesting volgt een uurtje later.

De volgende dag staat er een bode voor de deur met laptop in zijn handen, inclusief gratis tas en muis. Die horen bij de extra garantie. Meerprijs voor thuis bezorgen: 5 Euro. Totale minderprijs ten opzichte van de 'echte' winkel': 135 Euro. Snel verdient in een dag.

Internet op zijn best. Ik blijf me verbazen. Tijd voor een nieuwe marketingslogan voor de 'echte ' winkel. Ik stel voor: "We hebben 'm, nou en"

2 opmerkingen:

Vitamine C zei

Heel herkenbaar Harro!, ik denk dat het niet alleen tijd is voor een nieuwe slogan, maar ook voor een nieuw soort adviseur. Dit bedrijf zou kunnen werven met: "echte advieur gezocht, hebben jullie"m"?

Groet, Ger J.F. de Bruijn

Harro zei

Kijk, dat is een goede slogan!

Bedankt voor je opmerkingen,
harro