22 juni 2007

Wie kent JP persoonlijk?

Als ik een netwerkworkshop geef dan gebruik ik vaak het voorbeeld van de drie stappen. Iedereen kent elkaar in Nederland binnen drie stappen. Wereldwijd zijn er slechts zes stappen nodig om iedereen te kennen via je netwerk.

Stanley Milgram heeft hier onderzoek naar gedaan in zijn small world experiment.

Maar goed, terug naar Nederland. Jan Peter Balkende is mijn voorbeeld om deze drie stappen toe te lichten. Iemand in de zaal kent wel iemand anders die Jan Peter persoonlijk kent. Dus zijn we allemaal in drie stappen verbonden met JP (omdat we allemaal nu die persoon in de zaal kennen). Ik ken JP zelf ook via twee stappen, dus via mij kent ook iedereen hem in drie stappen.


Dit fenomeen geldt eigenlijk voor iedereen in Nederland. Als je iemand wil spreken, is hij of zij benaderbaar via je netwerk. Als je maar de juiste contacten maakt. Netwerken als Xing en Linkedin zijn hier ook uitermate geschikt voor.


Een
verslagje (PDF) van een netwerkworkshop die ik heb gegeven voor de Haagse Hogeschool is als artikel in de bijlage De ondernemer van het AD verschenen.

Geen opmerkingen: