18 juni 2007

Opstaan helpt

Een aantal maanden geleden gaf ik een workshop voor een man of 80, tijdens een bijeenkomst van een businessnetwerk in samenwerking met de lokale KVK. Gezellige avond, enthousiaste ondernemers en heel veel netwerkkansen. De aanwezige bezoekers waren een goede mix van eenpitters, kleine en middelgrote bedrijven en kantoren van landelijke organisaties, zoals banken en accountancykantoren.

Ik heb
diverse thema's die ik tijdens een workshop kan gebruiken, maar dit keer had ik het simpel gehouden: van drie thema's de beste 5 tips geven. Geen powerpoint, geen promopraatjes, maar 15 direct bruikbare tips voor ondernemers geven over netwerken, verkopen en acquisitie. Dat alles met lekker veel vaart en interactiviteit.

Tijdens het onderdeel netwerken kwam de elevator pitch ter sprake. Ik vroeg wie van de 80 aanwezige ondernemers zijn eigen elevator pitch 'en public' zou willen delen. Enige seconden was het doodstil in de zaal. Toen stond een vrouw op, stelde zich voor en deed haar pitch op een krachtige en authentieke manier. Na applause voor haar vroeg ik of er nog meer vrijwilligers waren. En die waren er niet. Geen enkele andere ondernemer stond op. Ongelofelijk.

Ik begrijp dat het best spannend is om voor een flinke groep van mede-ondernemers het woord te nemen en te pitchen. Maar je bent naar een netwerkavond gekomen om contacten te leggen. En dan krijg je de kans om direct jezelf in de schijnwerpers te pitchen, en dan haak je af. Tsja, volgens mij is het tijd dat een hoop ondernemers een training spreken in het openbaar gaan volgen en hun elevator pitch oefenen. Je bent toch geen ondernemer geworden om grijze muis te blijven.

De vrouw die wel de guts had om te pitchen is
Annelies Arendse, waar ik na de workshop nog een leuk gesprek mee heb gevoerd. Zij vertelde me gepassioneerd over haar bedrijfje en over alle voordelen die stoelmassages bij de werknemers van haar klanten tot gevolg heeft. Zij heeft zich in ieder geval met haar optreden in 30 seconden bekend gemaakt bij een grote groep ondernemers. Dat kunnen de andere 79 niet zeggen.

Geen opmerkingen: