07 juni 2007

Met je concurrent aan tafel

Eergisteren had ik wat voorbeelden van concurrenten die elkaar de loef proberen af te steken in diverse advertentieuitingen. Maar concurrenten zitten op diverse momenten ook met elkaar aan tafel. Vooral tijdens beurzen, seminars en grote projecten ontmoet men elkaar, drinkt en eet samen en wordt informatie uitgewisseld en soms tips en adviezen gedeeld. En waarom eigenlijk niet. In het commerciële speelveld wordt er om het hardst gestreden om opdrachten en klanten, maar daarbuiten kan je beter goed contact met elkaar hebben. Zo heb ik zeer regelmatig contact en overleg met collega commerciële trainers. Dit zijn vaak erg gezellige en nuttige sessies, waarin we over alles praten, behalve over klanten. Daaruit zijn diverse samenwerkingprojecten ontstaan, die we samen hebben uitgevoerd, maar individueel nooit hadden kunnen uitvoeren vanwege de benodigde schaalgrootte. Ook heb ik er geen moeite mee, als collega trainers een training van mij bijwonen (mits dat ook vice versa gebeurd) en daar leer je veel van. Feedback van een professionele collega is waardevoller dan feedback van deelnemers.

Ik kwam vandaag een filmpje tegen van een gezamenlijk interview met Steve Jobs en Bill Gates, van grote concurrenten Apple en Microsoft. Kijk ze eens 'gebroederlijk' op hun stoelen zitten.





Voorafgaand aan het interview werd dit filmpje getoond. Een verslag van het complete interview is hier te lezen. Een videoverslag van het complete interview is hier te vinden.

Geen opmerkingen: