12 april 2007

Vistekaartjes met een mooie twist

Toen ik een aantal maanden geleden mijn voorraad visitekaartjes moest aanzuiveren, wilde ik meteen wat doen aan het mijn saaie ontwerp. Mijn contacten klagen altijd dat mijn visitekaartje niet past in een standaard houdertje, omdat mijn kaartje te lang is. Dus in plaats van mijn kaartje kleiner te maken, heb ik maar een afkniprandje toegevoegd in het vernieuwe ontwerp.

Een leuk en origineel visitekaartje kan net wat meer toevoegen dan alleen correct je gegevens aan een ander doorgeven. Zo heb ik een verhaal gelezen van
Jeffrey Gitomer, die naast zijn eigen visitekaartje ook een kaartje van zijn kat bij zich had. Op het prachtig vormgegeven kaartje stond de functie "Bedrijfskat". Veel mensen wilde graag naast Jeffreys eigen kaartje ook dit kaartje bemachtigen. Het gevolg: altijd kwamen de mensen op hem af tijdens een netwerkgelegenheid om te vragen naar zijn kaartjes en zijn naamsbekendheid schoot ophoog.

Dus vandaag een item over mooi vormgegeven visitekaartjes. Deze is misschien de allermooiste. Voor een personal trainer, een kaartje dat je eerst uit elkaar moet trekken om hem te kunnen lezen:

Natuurlijk zijn er veel beroepen waar je bij je visitekaartje kan zien wat je doet: kapper, architect, direct mailing, slotenmaker, scheidingsadvocaat, geschenkenleverancier, 2de hands spulletjes of schapenboer. Tandartsen kunnen er ook wat van, bijvoorbeeld kaartjes met bijtsporen, met een flosdraadje en afgebeten kaartjes. Dit kaartje van een headhunter kan je meteen opeten, als je merkt dat je huidige baas achter je staat. Je kan ook allerlei uitvouwtrucjes uithalen met je kaartje: een karate-tafel, een staart van een kat, klapramen van een kerk, een fax, een routekaart, een stoeltje of Russische Matrjoschka's. Je kan ook associeren met het woord kaartje. Dan krijg je kaartjes in de vorm van: een afscheurkaartje, een bonnenboekje, een naamkaartje, nog een naamkaartje, een naamplaatje uit het leger, een cataloguskaartje of een speelkaart. Voor de echte creatievelingen nog een mooi rijtje: een kaartje van chocolade, verpakt in een jute zak, een jeugdfoto, een knijper, een pakje lucifers, van metaal gemaakt, een mooie set van vier functies of gewoon een naam en logo nemen wat heel erg lijkt op een bekend transportbedrijf.

Geen opmerkingen: