26 maart 2007

Het einde van de vier marketing P's

Voor zo'n beetje iedereen die ooit iets met marketing, economie of verkoop te maken heeft gehad, zijn ze bekend: de vier marketing P's. Product, promotie, prijs en plaats. Dit zijn de vier grote knoppen waar de marketeer aan kan draaien, om klanten meer te laten kopen. En dat is nu juist het probleem. Wij draaien aan de knoppen en de klant heeft niks te zeggen.

Dat de oeroude P's al heel lang een opknapbeurt nodig hebben, zal iedere marketeer je kunnen vertellen. Maar wat moet er voor in de plaats komen? In ieder geval iets wat uitgaat van het gezichtspunt van de klant. Deze frisse aanpak zal nieuwe kansen scheppen, andere conclusies opwerpen en de manier waarop we verkoopgerichte marketing bedrijven veranderen. De nieuwe aanpak heet SIVA, bedacht door Chekitan Dev en Don Schultz, twee marketing professoren. Enerzijds verwijst dit naar de vier letters van de nieuwe P's (Solution, Information, Value, Acces) en anderzijds is SIVA een andere spelling voor Shiva - de Indiase god voor vernietiging en vernieuwing. Hij vernietigt iets om er iets beter voor terug te laten komen.

Op 23 mei zal ik tijdens de Nationale salesdag samen met Jeff Dadema van Letsgoactive een workshop verzorgen over het einde van de 4 marketing P's en het SIVA model toelichten. En dit alles vanuit het oogpunt van de sales. Lees alvast een voorproefje in een artikel (PDF) wat ik over dit onderwerp hebben geschreven voor Tips en Advies Verkoop.

Inschrijven voor de Nationale salesdag kan op de website. Deelname aan de dag is geheel kosteloos.

Geen opmerkingen: