15 januari 2007

Discipline

Op het weblog van Dan Seidman staat een stukje over het voorkomen van lui gedrag. Op het moment dat je merkt dat je op je lauweren begint te rusten of te weinig initiatief toont, zou je meteen tot actie moeten overgaan. Oftewel, meteen weer aan de slag. Geen minuutje rust of even luieren.

Laat ik voorop stellen dat hard werken een van de belangrijkste ingrediënten is voor zakelijk succes. Hard werken betekent niet alleen veel uren maken. Het is vooral het optimaal bewaken van alle processen richting klanten (zowel intern als extern) en hier pro-actief acties te ondernemen. Dit betekent consequent je bezoeken grondig voorbereiden, blijven cold callen ook als je orderportefeuille vol zit, bedankmailtjes sturen aan leadgevers, klanten blijven verrassen met nieuwtjes, zinvolle netwerkgelegenheden blijven bezoeken, offertes met lage scoringskansen ook gedreven najagen, enzovoort. Dit alles naast je dagelijkse portie commerciële arbeid. Dat is voor mij hard werken.

Toch ben ik het niet eens met de stelling dat je lui gedrag moet vermijden. Ik denk dat iedereen verplicht af en toe lui moet zijn. Door soms de strakke discipline los te laten geef je ruimte aan creativiteit. Ik zorg ervoor dat ik minimaal 10 luie uren per maand heb. Op een terrasje zitten, extra bakkie koffie pakken en even voor me uit staren. Dan komen bij mij de goede ideeën binnenvallen. Ook met het hele salesteam een uurtje met de benen op tafel en lekker leuteren over recente cases, toekomstige uitdagingen of nieuwe acties levert vaak goede inspiratie op.

Een half uurtje eerder arriveren voor een afspraak in een restaurant, geeft mij altijd de ruimte om een stukje te schrijven, na te denken over een moeilijke case of ideeën voor een aanstaande salestraining op te doen. Daarnaast lees ik graag een groot aantal weblogs en websites als ontspanning en om mijn eigen creatieve proces op gang te houden.

Een combinatie van hard werken en verplicht luieren. Ying en Yang. Ben ik de enige?

Geen opmerkingen: