05 januari 2007

Breedband handjes schudden

Heb je ooit wel eens een uitnodiging in je e-mailbox gekregen van iemand die je uitnodigt voor een online netwerk? Even klikken en je bent onderdeel geworden van een grotere groep bekenden, die allemaal met elkaar verbonden zijn. Vanuit je luie stoel een beetje contacten leggen, afspraken maken en opdrachten scoren? Helaas, was het maar zo makkelijk. Ik heb het gevoel dat de online netwerken weer een beetje op zijn retour zijn, maar toch heb ik er soms veel plezier van.

De bekendste online zakelijke netwerken zijn Xing en LinkedIn. Een beetje de zakelijke tegenhangers van de 'social networks' zoals Hyves en MySpace. Het grootste probleem van deze online netwerken is tijd. Als iedereen genoeg tijd per dag zou steken in het leggen en onderhouden van contacten, dan zou het een gouden initiatief zijn, maar dat is helaas niet zo. De meeste mensen die na een uitnodiging per e-mail zich enthousiast registreren haken na enkele weken weer af. “Er komt helemaal niks uit” is dan de opmerking. Toch wil ik een lans breken om deze online netwerken weer onder de aandacht te brengen.

Mijn 5 belangrijkste redenen dat ik LinedIn en Xing gebruik:

  • Als voorbereiding op mijn zakelijke gesprekken. Als mijn gesprekspartner een profiel heeft, kan ik me vast inlezen in zijn of haar historie. Misschien hebben we dezelfde opleiding gevolgd, ken ik een van zijn of haar vorige werkgevers enzovoort. Dit is altijd een erg leuke ijsbreker bij een eerste zakelijk gesprek.
  • Als ik iemand graag zou willen spreken, die ik normaal gesproken niet zo makkelijk te pakken kan krijgen ga ik zoeken op de online netwerken. Meestal kent een van mijn contacten deze persoon wel (of via via via ) en kan ik vragen of men mij wil introduceren. Succes bijna gegarandeerd.
  • Op beide online netwerken heb ik een eigen profiel gemaakt, zodat ik zelf makkelijk vindbaar ben. Als je beter gevonden wil worden via Google is een profielpagina een extra hulp.
  • Xing organiseert offline bijeenkomsten (dus een gewone netwerkbijeenkomst) waar je je online contacten offline kan ontmoeten. Omdat het ijs reeds online is gebroken zijn deze gesprekken vaak erg vruchtbaar en ontspannen.
  • Ik stel mijn netwerk open voor anderen. Als anderen in contact willen komen met mensen waarmee ik ben verbonden, kan ik ze introduceren bij hen. Zonder te delen kan je niet vermenigvuldigen.
Voor mensen die enthousiast zijn geworden heb ik nog wat verdere tips voor je:
Update: op enthousiasmeren is een leuk artikel verschenen over een nieuwe functie in LinkedIn: Answers.

Geen opmerkingen: