24 januari 2007

Bizz talk, buzzwords en bullshit

Ga op een gemiddelde zakenborrel bij een groepje druk pratende accountmanagers staan en je maakt een grote kans om te worden overgoten door technobabbel en buzzwords. In sommige sectoren is het erger dan anderen. Verkopers, marketeers, ICT'ers en de gehele reclamewereld spannen de kroon wat mij betreft. We hebben natuurlijk allemaal wel eens buzzword bingo gespeeld, tijdens een saaie vergadering. Het was altijd leuk, maar veel heeft het niet geholpen.

Mijn grootste helden zijn Jip en Janneke. Tenminste, op communicatiegebied. Voor vrijwel al het jargon is een eenvoudiger woord te vinden. Ik wil dan ook pleiten om meer in Jip en Janneke taal te gaan praten in de business to business verkoop. Zeker bij een eerste gesprek met een potentiele klant is het razend belangrijk om te letten op je eigen bizz talk en buzzwords. Er wordt soms zoveel onnodig jargon gebruikt, dat sommige klanten je niet goed kunnen volgen en zelden zal een klant je erop aanspreken. Uit schaamte niet op de hoogte te zijn van het laatste jargon. Spiegel je taalgebruik en laat de klant dicteren of en hoe er in jargon wordt gepraat.

Voor alle verstokte buzzwords liefhebbers is er natuurlijk altijd de Web Economy Bullshit Generator. Met een druk op de knop wordt prachtige bullshit gemaakt. Direct bruikbaar tijdens de volgende borrel of presentatie.



Geen opmerkingen: