140 miljoen dollar verdienen met permissie marketing
De marketing in de wereld wordt steeds nauwer. Het ultieme toekomstbeeld van narrowcasting kan je terugvinden in de Sci-Fi film Minority report. De ogen van hoofdrolspeler Tom Cruise worden door een winkel gescand en meteen krijgt hij een persoonlijke advertentie voorgeschoteld, afgemeten naar zijn laatste aankopen. De marketeers van de Appie Heyns van deze wereld zouden vast deze film likkenbaardend hebben bekeken.
Een wat softere vorm hiervan is Permission marketing. Nadat je toestemming van je klant hebt gekeken, kan je ze bestoken met aanbiedingen, toegesneden op de wensen en het profiel van de individuele klant. Ik ben altijd een beetje sceptisch hierover geweest, maar ik las een prachtig verhaal op de site van Seth Godin over een vastgoedproject Glass House Denver.
Seth kreeg een mailtje van ene Chris, die beschreef hoe permission marketing hen had geholpen het vastgoedproject van $140 miljoen te slijten. (met veel dank voor de vertaling aan Erno Hannink, die hier ook een mooi stuk over heeft geschreven):
- We plaatsten een site logo op de constructie website, die de mensen doorstuurde naar een andere website (niet de versie zoals die er nu staat).
- Op deze site, stond een korte presentatie van wat hij noemt voordeel afbeeldingen - geen tekening van een zwembad, maar een man zittend bij een zwembad.
- Als de presentatie beeindigd was dan gaven we de bezoeker de gelegenheid “om op de lijst te komen” voor meer informatie.
- Als we toestemming hadden van deze mensen, dan hielden we zij eens per maand op de hoogte van de ontwikkelingen inclusief het vrijgeven van meer details over iedere optie van het gebouw.
- Op het moment dat we aan de volgende stap begonnen stonden er meer dan 5,000 mensen op de lijst (ik weet niet meer precies het aantal) waarvan 85% aangaf dat ze waren aanbevolen door een vriend.
- Ongeveer 500 van deze mensen zijn naar ons kantoor gekomen en lieten hun ECHTE interesse zien / gaven toestemming.
- We hebben ongeveer 45 ‘cocktail parties’ gegeven voor deze mensen, met telkens ongeveer 15 deelnemers, bij een restaurant bij ons in de buurt. In essentie, nodigden wij ze uit voor een drankje. We namen geen onderpand mee (collateral). Geen modellen. Daarentegen brachten we tijd met hun door. We beantwoorden de vragen. We gaven meer details op de punten die ze interesseerden.
- Daarna maakten we een afgesloten website voor de mensen die hadden aangegeven interesse te hebben de meeste voorkomende vragen te beantwoorde die we op de bijeenkomsten (cocktail parties) hadden gehoord.
- Vandaar, gebruik makend van een systeem dat voldeed aan de meest strenge vastgoed wetten en regels, boden we deze mensen die hun interesse hadden getoond in Glass House een kans (de gelegenheid) om te kopen.
- De eerste mensen gaan er nu wonen en het is volledig uitverkocht - 389 appartementen voordat de bouw was afgerond in een markt die niet echt booming is te noemen. (Begrijp met niet verkeerd, het was een mooi pand, goed geprijst in een fantastische locatie. Maar, onze marketing was de X-factor in al het werk.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten