07 december 2006

Noem je dit een salespitch?

Al eerder heb ik geschreven over het plagen van telemarketeers. Als ik privé wordt gebeld, dan laat ik meestal de telemarketeer zijn of haar scriptje afwerken en bedank dan vriendelijk voor de moeite. Maar bij een zakelijk telefoontje draai ik de rollen om. “U wilt met ons bedrijf een afspraak maken over een nieuwe kopieermachine. Dat is goed, maar dan wil ik wel meteen een afspraak maken met uw salesmanager om jouw telemarketeers vaardigheden drastisch te verbeteren door een goede training te geven.” Eerlijk ruilen dus. Natuurlijk word je soms geconfronteerd met zo’n slechte telemarketeers dan ik wel ingrijpen moet en ga dan meteen even coachen. Ik geef dan meestal even twee snelle tips en verwijs ze naar wat artikelen die er over het onderwerp geschreven en zo op internet (bijvoorbeeld de schatkamer van Present Presents) zijn te vinden.

Dit onderstaande fragment uit Boiler Room bracht een glimlach op mijn gezicht. Hier zit een jonge aandelen handelaar, die zelf heel de dag aan het cold callen is, aan het ontbijt. Hij krijgt een telemarketeer aan de telefoon die een abonnementje wil verkopen van een krant.



De film Boiler Room laat het leven van een liegende en bedriegende aandelenverkoper zien. Hier nog een mooie scène uit de film, met een motivatiespeech voor beginnende verkopers en een voorbeeld van een cold call. Als je echt het vak van commerciële professional wil leren, kijk dan de film hoe het niet moet.

Geen opmerkingen: