02 november 2006

Verzamelaar

Ik heb in mijn vak als salestrainer een grote verzameling materiaal verzameld. Sinds lange tijd bewaar ik alle leuke filmpjes, commercials, stukjes uit speelfilms, muziek en geluidsfragmenten die ik tegenkom op het internet en op een of andere manier kan gebruiken in mijn trainingen en workshops. Daarnaast koop en lees ik veel boeken, verzamel werkvormen, kopieer goede ideeën uit trainingen van anderen en praat met veel interessante mensen. Ik deel hierin vrijgevig met iedereen die ernaar vraagt.

Ik probeer daarnaast nieuwe inzichten toe te voegen, door veel te schrijven over het vakgebied van verkoop. Ik geloof in het onbaatzuchtig delen van al mijn verzamelde materiaal en eigen ideeën. Regelmatig staat mijn DVD-brander te pruttelen om een collectie filmpjes, werkvormen of foto’s op DVD te zetten voor een collega of klant. Ook geef ik graag boeken weg, waarvan ik weet dat ik de ontvanger er een groot plezier mee doe. Het gevolg is dat ik ook veel terugkrijg. Delen wordt vermenigvuldigen.

Dit is ook de tip die ik aan beginnende netwerkers en commerciële professionals geef: deel je kennis, je contacten en je materiaal. Door eerst veel weg te geven, zul je later het veelvoud ervan terugkrijgen. Dus mail gerust als je materiaal wilt lenen of kopiëren van mij. Mijn DVD-brander is geduldig.

Geen opmerkingen: