27 november 2006

Verkoopstevig

Ik ben niet zo'n fan van Amerikaanse verkoopmethoden en heb een broertje dood aan de schreeuwerige toon van de 7-regels-voor-een-gelukkig-leven aanbevelingen, die als cement worden gebruikt in menig Amerikaans verkoopboek. Toch lees ik vaak en veel Amerikaanse boeken en websites. Om Freek de Jong de parafraseren: het is net als roken, ik weet dat het slecht voor me is, toch kan ik het niet laten. Er zitten af en toe echt juweeltjes van tips tussen de streetwise-ready-to-use tips. Helaas moet je wel hiervoor wel veel pap eten om af en een krent op je lepel te krijgen.

Zo ben ik al jaar en dag lid van de nieuwsbrief van justsell. Elke dag een spreuk, een tip, maar ook veel reclame. Deze week vond ik in mijn inbox een aankondiding van een nieuwe website die ze in de lucht hebben gebracht: salestough. Als welkomscadeautje kan je een gratis whitepaper van 33 pagina's downloaden over de 8 leesregels voor de verkoper. Zonder oordeel hier het lijstje (mijn vertaling):

1. Laat niks je geld-uren in de weg staan - de uren dat je met klanten en prospects kan praten
2. Begin de dag vroeg en werk door tot laat
3. Volg een dagschema van eerst klantcontact, dan pas papierwerk
4. Verras je prospects met een sterke opening, die iets te betekenen heeft
5. Zorg dat je iedereen kent door goed te netwerken
6. Zorg dat je de deal kan binnenhalen door een goede voorbereiding
7. Praat niet over persoonlijke problemen gedurende de dag en zeker niet met klanten of prospects
8. Neem elke week of maand de tijd om jezelf te evalueren

Kijk zelf maar of je een krent tussen alle pap ziet zitten. Het complete whitepaper is de downloaden op de website van
salestough.

Geen opmerkingen: