17 november 2006

Het kleine rode boekje

99.5 echte antwoorden op verkoopvraagstukken, die slim zijn, verkoop opleveren en geld verdienen. Deze woorden stralen op de voorkant van het nieuwe kleine rode boekje van Jeffrey Gitomer: Little Red Book of Sales Answers. Het is mooi verzorgd en prettig te hanteren boekje wat je in een dikke twee uur uit hebt. In negenennegentig en een half hoofdstukje, onderverdeeld in 6.5 delen, geeft Jeffrey recht voor zijn raap antwoorden op alledaagse vraagstukken waar de verkoper mee zit.

Het eerste deel gaat over persoonlijke groei: hoe kan ik het beste uit mezelf halen, hoe ga ik om met teleurstellingen enzovoort. Dit is ook het minst interessante deel. Typisch Amerikaanse tips over positief denken, doelen stellen, allemaal Anthony Robbins stijl.

Deel twee gaat over het maken van afspraken. Cold calling, informatie verzamelen, de beslisser te spreken zien te krijgen. Deel drie, vier en vijf gaan over het verkoopproces, techniekjes, relatie opbouwen, netwerken. Het laatste anderhalve deel over het opbouwen van jezelf als merk. Al deze delen zijn de moeite waard, met veel praktische tips en eye-openers. Toch zitten er ook een aantal stompzinnige en onzinnige conclusies tussen. Testimonials op video zijn de meest krachtige manier om een klant te overtuigen? Verder moet je de Amerikaanse ego-saus er even afvegen, maar dat geldt voor vrijwel alle boeken uit de VS.

Het hele boekje leest met enorme vaart en het plezier spat ervan af. Voor de ervaren verkopers staat er weinig nieuws in, maar ook voor hen is het twee uur goed besteed met veel herkenning en leuke anekdotes. Voor de beginnende verkoper zou ik aanraden elke dag een hoofdstukje te lezen (en de tips ook uit te voeren), zodat je 99 en een halve dag verder een betere verkoper bent geworden. Een aanrader wat mij betreft.

Geen opmerkingen: