08 september 2008

De salesman's high

Op het blog van Arno kwam een aardige vraag voorbij: Wat is er zo leuk aan sales?

Dit deed me meteen denken aan een stukje wat ik recent heb geschreven voor een boekje over verkoop, wat ooit een keer moet verschijnen.

Dus alvast, mijn 2 centjes over wat er leuk is aan sales:

Je helpt andere mensen en hun organisaties met het realiseren van groei, verandering, innovatie, rendementsverbetering, problemen oplossen, klankborden, verfijnen van processen, nieuwe wegen blootleggen.

Je ontmoet interessante en boeiende mensen, vaak ondernemers met mooie verhalen en intrigerende persoonlijkheden. Je hebt de vrijheid om oplossingen te ontwikkelen en krijgt een inkijk in een grote diversiteit van bedrijfstakken.

Je leert snel, veel en voortdurend op een veelvoud van verschillende disciplines.

Je maak reizen naar alle vele oorden, zakelijk natuurlijk, maar een extra dagje kan er vaak wel aan vast plakken.

Je bent ook de ‘pinch hitter’ van je bedrijf, verantwoordelijk voor de continuïteit en groei van je eigen organisatie.

Je kan een hoop geld verdienen als de opdrachten vallen of je moet sappelen als ze bij de concurrent vallen.

Maar op die momenten dat de getekende opdracht in de koffer zit en je weer veel collega’s in je eigen organisatie aan het werk kan helpen, dan voel je je fantastisch. ‘The salesman’s high.’

Geen opmerkingen: