14 juli 2008

De kracht van de referral

Netwerken is verbinden. Ideeën en mensen met elkaar in contact brengen. Degene die zijn best doet om anderen met elkaar in contact te brengen, zal daarvan op langere termijn de vruchten plukken. Als je andere mensen hebt geholpen doe ze vroeger of later graag iets voor je terug.

Vanaf de eerste week dat ik ondernemer ben, heb ik veel tijd gestoken in netwerken. Natuurlijk ik had lekker kunnen gaan cold callen (waar veel ervaring mee heb), maar netwerken leek me interessanter. Organisch groeien en niet teveel plannen.

Een paar honderd borrels, zakenlunches, netwerkbeurzen en seminars heb ik er wel opzitten. Ik heb mezelf altijd oprecht, authentiek en nieuwsgierig opgesteld. Daar zijn veel mooie gesprekken en contacten uit voort gekomen. Klanten, collega's, leveranciers. You name it.

New York
Op een bijeenkomst vorig jaar ben ik andere netwerker pur sang tegen het lijf gelopen: Sylvie van Tilburg, Eigenaar van IncompanyTrainer. Zij leert onder andere mensen professioneel te netwerken door ze een week mee te nemen naar het netwerkwalhalla van de wereld: The Big Apple.


Tijdens ons eerste gesprek kwam meteen de vraag naar boven: wat kunnen we samen doen? Een korte brainstorm later was het plan opgevat om een artikel te schrijven over het fenomeen 'endorsements". Maar als je over endorsements schrijft, moet natuurlijk het ook over referrals en testimonials hebben. Deze drie liggen dicht bij elkaar, maar zijn ook erg verschillend. Met een mooi inleidend artikel kom je in totaal op vier artikelen. We zitten op de helft. Allemaal naar aanleiding van een gesprek tijdens een netwerkborrel.

Het inleidende artikel hebben we eerder dit jaar reeds geschreven (PDF-je hier). Het tweede artikel over referrals is deze maand verschenen in SalesExpert. Lees Het geven van een referral (PDF).

Kritiek en feedback zijn natuurlijk van harte welkom.
Artikel nummer drie en vier volgen later dit jaar.

Geen opmerkingen: