06 april 2007

Een nieuw speeltje: 8800 zwarte bessen

Ik heb sinds een paar weken een nieuw speeltje te leen: een BlackBerry® 8800. Ik liep altijd al met een karrenvracht aan gadgets en gimmicks te slepen, maar ik kon de verleiding niet weerstaan om mobiel e-mail uit te testen. Als salestrainer en coach zit ik veel op de baan en als ik 's avonds laat thuis komt, heb ik nooit veel zin om nog uren achter mijn pc te kruipen om alle e-mail weg te werken. Het leek mij een goed idee om te testen of mobiel e-mail en internet deze pijn wat kon verzachten. Ik heb genoeg stille minuutjes gedurende de dag en wat zou mooier zijn dan deze te vullen met het beantwoorden van de belangrijkste mail? Dus bij deze, een mini-review van deze nieuwe gadget.

Seminars
Nu ben ik niet echt een early adopter wat betreft mobiel internet. Als je tegenwoordig bij een congres, lezing of seminar in de zaal om je heen kijkt, zie je tientallen koppies niet naar de spreker kijken, maar naar hun mailbox in een klein scherpje voor hen. Ik denk dat we binnen een jaar naast een "GSM uitzetten svp" waarschuwing, ook een "BlackBerries en PDA's uitschakelen" waarschuwing kunnen verwachten bij aanvang van een presentatie. En terecht.

Ervaringen
Maar goed. Ik zal in het kort mijn ervaringen met jullie delen met dit nieuwe speeltje. Het apparaatje wordt geleverd via Vodafone en heeft een ingebouwde sim-kaart. In het doosje zit de standaardselectie aan kabels, laders, tasje en dunne gebruiksaanwijzing. Het is zo'n quickstart, die toch niemand leest.

Na het opstarten word ik door een handig stappenplannetje heen geleid. Ik was bang in een technische rompslomp te verzanden om alle instellingen van mijn mailbox in te geven, maar het valt enorm mee. E-mailadres en wachtwoord ingeven en 10 minuten later vliegen de eerste e-mails binnen. That't it. Natuurlijk wil ik alle bestaande contacten overzetten, dus installeer ik het bijgesloten softwarepakket, waardoor ik kan synchroniseren met mijn Outlook database. De software ziet er enigszins goedkoop uit en werkt ook wat omslachtig. Maar het werkt. Ik krijg alleen niet mijn mobiel verstuurde e-mail gekoppeld met mijn verstuurde e-mail vanuit Outlook. Ik zie vast iets over het hoofd, maar na een uur prutsen geef ik het op.

Duimenwerk
Het tikken van een bericht met de duimen lijkt in eerste instantie een crime op het kleine toetsenbordje, maar ik tik weinig mis en het kleine trackballetje went snel. Toch merk je meteen dat je mobiel werkt, want alle berichten die ik verstuur houd ik kort en krachtig. Ik vind het belangrijk om tijd te besteden aan de inhoud van mijn e-mails en hier altijd een klein persoonlijk tintje aan te geven. Maar mobiel e-mailen dwingt je om veel zakelijker en kortere berichten op te stellen. Efficiënt, maar minder persoonlijk. Wat is wel prettig vind is dat ik meteen alle attachments bij e-mails kan openen en lezen. Ik heb al PDF'jes, Word- en Excelbestanden en grote JPG plaatjes bekeken op het schermpje. Werkt allemaal vlot. Ook de internetfunctie werkt naar behoren, alleen merk ik dat ik nooit zin heb om te surfen langs allerlei websites, starend naar een klein schermpje.

Twee kanten
En ben ik er blij mee? Nou zeker niet zo blij als met mijn nieuwe 22" breedbeeld monitor dit ik recent heb aangeschaft. Ik merk dat het altijd en overal lezen en beantwoorden van e-mail veel voordelen heeft en me 's avonds een stuk werk bespaart. Maar het maakt me ook onrustig. Zelfs tijdens een training, als ik normaal gesproken van de hele wereld ben afgesloten, werp ik af en toe een blik in mijn mobiele inbox. Dus laat ik
de BlackBerry® nu vaker thuis, als ik echt niet gestoord wil worden. Twee zijden van de medaille: nog beter bereikbaar, nog minder rust.

Dik drie tientjes
En wat kosten al die grappen en grollen? Nou een telefoontje naar Vodafone laat weten dat ik voor € 32,50 per maand klaar zou zijn. Dan kan ik 700 e-mails (zonder attachments) lezen en versturen. Een hoop geld lijkt me, zeker als je daarnaast ook nog eens lekker wil surfen of af en toe wat flinke attachments wil binnen fietsen. Als je over de datalimiet heen gaat, zal de teller nog eens verder oplopen. Aan de andere kant krijg je er een hoop voor terug. Het werkt makkelijk en stabiel. Het zal vooral afhangen of je nog minder rustmomenten op een dag wilt hebben, omdat je voordurend je schermpje checkt of er mail is binnengekomen.

Wat ik ben vergeten
Er zit nog een hoop extra op zo'n apparaatje, wat ik nog niet heb genoemd, maar wat je vast zelf ook niet gaat gebruiken, zoals een GPS ontvanger, mediaspeler en location based services (wat dat ook mag zijn). Allemaal leuk voor in de folder. Of je moet nog geen navigatie in je auto hebben.

Conclusie
Elke zichzelf respecterende gadgetfreak moet uiteraard mobiel e-mail en internet in zijn binnenzak hebben. En voor verkopers die vaak op reis zijn en geen laptop met sim-kaart willen meeslepen is het een uitkomst. Maar het kost een paar centen en je bent ook altijd bereikbaar. Ook als je niet wilt, spiek je af en toe toch even in je mailbox. Ik tenminste wel en soms meer dan goed voor me is.




1 opmerking:

Norbert Riksman zei

Beste Harro, Leuk stukje, ik bel je morgen even over de telefoon.

Leuk wat je in je profiel schrijft. Ik ben eveneens wat je noemt een coach en (verkoop)trainer. Mijn vriendin trouwens ook, leuk he?! Dat een wereld altijd klein is...

Volgende week gaat er een nieuw project van mij online. Wellicht dat we elkaar daarvoor nog eens kunnen bijstaan. Hou je op de hoogte!

Vr Gr Norbert