29 maart 2007

Tuurlijk heb ik een elevator pitch, euh...

Als ik een workshop of presentatie over netwerken geef, komt altijd wel de elevator pitch een keertje langs. Vrijwel alle ondernemers en commerciële professionals hebben hier van gehoord of zelfs er eentje klaar. Tenminste, dat zou je toch zeggen. Tot je stuit op dit filmpje over de carrièrebeurs op de site van het Financiële Dagblad. Hoe is het mogelijk dat in deze tijden van toenemende schaarste op de arbeidsmarkt, bedrijven zich zo bitterslecht kunnen presenteren.

Triest rijtje
Even een korte opsomming van de antwoorden na de vraag: "Waarom zou ik bij u moeten komen werken?"

  • Wij zijn een ontzettend leuke werkgever om voor te werken
  • Als je niet bang bent voor een hele snelle carrière, moet je bij ons zijn
  • Wij willen het Ola gevoel creëren
  • Wij zijn een fantastisch mooi bedrijf
  • 'Fun' vinden wij heel belangrijk
  • Ons gevoel is dat je met zijn allen iets voor elkaar krijgt
De tranen schoten in mijn broek toen ik dit treurige rijtje containerbegrippen voorbij zag komen. Waarom zou ik als high potential, op zoek naar een werkgever kiezen voor deze bedrijven? Waar zit het onderscheid? Wat wekt mij interesse? Wanneer bedrijven een hoop geld uitgeven om nieuwe mensen te werven, laat ze dan in ieder geval een goed verhaal klaar hebben. Zeker als er een camera voorbij komt, op zoek naar een scherpe quote.

Artikel in de maak
Ik ben een aantal artikelen aan het schrijven over de elevator pitch en wel over de 3 sec, 10 sec, 30 sec en 60 sec pitch. Hierover later meer. Voor degene die niet kunnen wachten alvast wat do's en don'ts.

Doen:
  • Maak de pitch persoonlijk en authentiek
  • Laat je pitch beoordelen door collega's en klanten
  • Zorg voor een flexibele pitch, die je kan aanpassen aan doelgroep en omstandigheden
  • De pitch moet passie en energie uitstralen
Niet doen:
  • Gebruik maken van vaktaal en jargon. (Keep it simple, Jip en Janneke taal)
  • Teveel tegelijk willen zeggen. (Focus je op een sterk punt, de rest komt later wel)
  • Afraffelen of opdreunen. (Oefen, oefen, oefen, maar zorg dat je de pitch niet opdreunt, maar kan vertellen zoals een anekdote)

Geen opmerkingen: