03 december 2006

Telemarketeertje pesten

Natuurlijk is het vervelend om tijdens het eten gebeld te worden met vragen over je pensioen, een krantenabonnement, bankzaken en andere favoriete onderwerpen van telemarketeers. Meestal blijf ik beleefd en ga rustig mee in hun verhaal en probeer te luisteren, hoe goed men het vak beheerst. Een vakidiotentrekje denk ik. Als ik in een vervelende bui ben, ga ik kijken hoe snel ik hen uit het standaard scriptje kan krijgen. Ja, helaas werkt het overgrote deel nog met een slaapverwekkend script, waarmee meteen hun telemarketeers afkomst wordt verraden. Dit vergt vaak niet meer dan een onnozele vraag te stellen (“Werkt uw krant eigenlijk wel met dierenproefvrije inkt?”) of ze te confronteren met een onverwachte situatie (“ik werk voor uw baas en moet uw belgedrag beoordelen, dus doe uw best”).

Sommige mensen maken er een sport van om telemarketeers te pesten en posten hun bevindingen op het internet. Dit telefoontje moest ik zelf erg om lachen. Ook Seinfeld is berucht om zijn aanpak van telemarketeers, bijvoorbeeld deze:
TM: Hi, would you be interested in switching over to TMI long distance service.
SF: Gee, I can't talk right now. Why don't you give me your home number and I'll call you later.
TM: Uh, I'm sorry we're not allowed to do that.
SF: Oh, I guess you don't want people calling you at home.
TM: No.
SF: Well now you know how I feel.

Maar goed, het bellen van consumenten is natuurlijk duidelijk een ander vak, dan de business to business acquisitie van echte sales professionals. Wij hebben deze zomer een leuk artikel hierover geschreven met zes praktijktips voor zakelijke telefonische acquisitie. Het artikel kan je hier vinden of download meteen de PDF.

Geen opmerkingen: